Heb jij weleens triatlonkriebels gehad?

TessaTriathlon

Triatlon, voor sommigen van jullie zal het klinken als een vreemde sport. Waarom zou je 3 sporten achter elkaar willen doen? Toch weet ik bijna zeker dat veel van jullie ook wel eens een kriebel hebben gevoeld als het over triatlon ging: ‘Zou ik dat kunnen?’ Laat ik jullie eens wat vertellen: als je houdt van sport én een beetje doorzettingsvermogen hebt is het mogelijk voor jullie allemaal!

Start met een korte afstand
Triatlon is misschien wel bekend van zijn lange afstand, maar je hebt ook een 1/16 triatlon of 1/8 triatlon (ook wel de sprint afstand genoemd):

1/16 triatlon: 250m zwemmen, 10 km fietsen, 2.5 km lopen
1/8 triatlon: 500m zwemmen, 20 km fietsen, 5 km lopen

Beschik jij over een basis loopconditie en over een sportieve fiets? Dan liggen deze afstanden voor jou, als sporty lady, echt binnen bereik!

‘Daar doen alleen maar bikkels aan mee’
Over triatlon bestaat vaak het misverstand dat dit alleen een sport is voor afgetrainde bikkels die úren trainen. Natuurlijk, die bestaan zeker. Maar bestaan die niet in iedere sport? Triatlon is een groeiende sport en er zijn bij iedere wedstrijd ook altijd een hele hoop beginners. Er zijn deelnemers op ieder niveau en veel van hen doen vooral mee voor de fun, niet om per se de snelste tijd neer te zetten. Wist je overigens dat er ook speciale vrouwentriatlons bestaan?

How to start?
Ben jij enthousiast en durf je het aan? Leuk! Op de site van de Triatlon Bond vind je een overzicht van alle wedstrijden. Kies een wedstrijd bij jou in de buurt en het liefst zodanig dat je nog even tijd hebt om te trainen. Geef je wel vast op want door de enorme populariteit van triatlon zijn wedstrijden vaak snel vol.

De voorbereiding
Hoewel een triatlon voor iedereen mogelijk is, maakt een beetje training het wel leuker. Hoe pak je dat aan?

Zwemmen
Zorg dat je voor je wedstrijd een paar keer hebt gezwommen. Zwem hierbij ook eens wat langer achter elkaar zonder te stoppen. Start met 100m en bouw dit iedere training met 50m uit. Tijdens de wedstrijd mag je zelf kiezen welke slag je zwemt, maar probeer tijdens een training zeker eens of het lukt om borstcrawl te zwemmen.

Fietsen
Zorg daarnaast dat je met enige regelmaat op de fiets zit en bouw ook dit langzaam uit. Het is namelijk wel prettig als je de afstand die je tijdens de wedstrijd af moet leggen een paar keer hebt gefietst. Zo zit je fijner op je fiets, leer je beter schakelen en wen je er gelijk aan om langere tijd op een zadel te zitten. Wil je ook wat snelheid oefenen? Trek dan wat sprintjes tussendoor.

Lopen
Voor het lopen is handig dat je een goede loopbasis hebt. Ook hiervoor geldt dat het fijn is als je de af te leggen afstand wel een aantal keer in de benen hebt. Bedenk hierbij dat het tijdens de wedstrijd wel iets anders aan zal voelen. Je hebt dan immers al gezwommen en gefietst. Dat zal even een apart gevoel zijn, maar daar wennen je benen zo aan! Wil je werken aan een beetje tempo? Doe dan ook eens een intervaltraining.

Wisselen
Een triatlon bestaat uit 3 sporten die je na elkaar beoefent. Hoewel het bij je eerste triatlon niet gaat om snelheid, is het toch fijn als je een beetje handigheid hebt in het wisselen van de sporten. De belangrijkste tip hierbij is: denk van te voren vast na over de volgorde van handelingen. Als je dat voor jezelf bepaalt, loopt het veel soepeler. De wissel van het zwemmen naar het fietsen is wat lastig om te oefenen, maar die van het fietsen naar het lopen kun je wel een keer oefenen thuis. Zo weet je direct hoe het voelt om met fietsbenen te lopen.

Meer tips please
Ik hoop dat ik alle vrouwen die ooit triatlonkriebels hebben gehad met deze blog kan laten zien dat meedoen met een triatlon écht mogelijk is. Om jullie te helpen je goed voor te bereiden op je (eerste) triatlon, ga ik ook komende maand ook blogs schrijven over ‘wat heb je écht nodig voor het doen van een triatlon’, ‘wisseltips’ en ‘wedstrijdtips’. Heb je specifieke vragen? Let me know, dan behandel ik ze in één van de komende blogs!

Zoek jij vast een leuke wedstrijd uit?

Samenfietsen

Meer triatlon tips:
Vijf tips voor triatlon newbies
Off season, wat is dat?
Is de tacx je nieuwe wintervriend?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.

7 Comments

  • Ja, ik! Ik heb me vorige week opgegeven voor de vrouwentriatlon in Utrecht begin juli. Ik vraag me vooral af hoe ik mijn energie een beetje moet verdelen: zwemmen is niet mijn sterkste punt, maar als ik kapot uit het water kom gaat de rest ook niet echt goed natuurlijk..

  • Op 26 juni doe ik mee aan de 1/4 triatlon…ik lees graag tips over musthaves en nice to have tijdens de triatlon ( wet/trisuit). En over zwemtips: kan je beter de schoolslag doen in de race of nog investeren in crawl mbv wat lessen…gr van een hardloopster die toe is aan een extra uitdaging😉

  • Hi Florence, borstcrawl leren is altijd een goed idee als je aan de tri wilt meedoen! Het is natuurlijk geen enkel probleem om schoolslag te zwemmen (dat doen velen met jou) maar als je een beetje borstcrawl kunt leren, dan kun je toch wat sneller zwemmen. Dan kun je borstcrawl en schoolslag nog afwisselen (die afwisseling is ook wel fijn) en kun je het uiteindelijk (als het naar meer smaakt en je gaat vaker meedoen) uitbouwen naar een borstcrawl die je 500 of in jouw geval 1000 meter kunt volhouden. Nu is 26 juni al wel heel snel! Maar met een paar goede techniektips kun je in korte tijd best veel leren. En sowieso zelf veel gaan oefenen! Ik zwem zelf in een trisuit, maar een wetsuit kan wel fijn zijn. Daar kan onze échte tri-girl Tessa je vast een paar goede tips over geven! Trainze vast! :)

  • Ah die kriebels heb ik een heel klein beetje! Ik zwem al mijn hele leven, dus dat kan geen problemen opleveren (al is zwemmen in open water natuurlijk wel wat lastiger). Ik ben net begonnen met hardlopen – met de gedachte dat als dit goed gaat, ik over een jaar ofzo ook eens moet gaan kijken naar een fiets… Ik wist niet dat er ook zulke korte afstanden zijn; dat maakt het al een stuk aantrekkelijker!

  • Hi Ruurdje, wat leuk dat je mee gaat doen aan de vrouwentriatlon! Eén van de lastigste dingen bij triatlon is inderdaad je krachten verdelen. In het begin moet je hier heel erg gevoel bij krijgen. Je moet niet voluit gaan, maar aan de andere kant… je kunt meer dan je denkt! Probeer tijdens je eerste wedstrijden de eerste 2 onderdelen maar eens op circa 80% van je kunnen te doen en er op te letten dat je zeker niet te hoog in je ademhaling komt te zitten.

  • Hi Linda, leuk he dat triatlons ook een instapafstand kennen. Geen reden dus om het te lang uit te stellen;). Succes met het hardlopen en ik weet bijna zeker dat je wielrennen ook leuk gaat vinden!

  • Hi Florence, leuk dat je een triatlon gaat doen. Als je in verhouding een wat mindere zwemmer bent, is een wetsuit wel een uitkomst. Je ligging in het water verbetert dan namelijk iets waardoor je eigenlijk makkelijker (en dus sneller) zwemt. Voordat je een wetsuit koopt, raad ik je wel aan je hier goed in te verdiepen. Ze zijn namelijk nogal kostbaar en het is belangrijk dat ze goed aansluiten. Er zijn diverse testdagen, daar zou je eens op kunnen googlen.
    24-6 is best snel, maar ik zou als ik jou was nog wel proberen de borscrawl een beetje onder de knie te krijgen. Als dat lukt is deze slag namelijk minder vermoeiend (en uiteindelijk gaat hij wel sneller). Je kunt zeker eens kijken naar een beginnerscursus. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen, weet Madelon vast wel een tip;). In de buurt van Utrecht, heb ik wel wat tips.
    Komende week komt mijn blog met ‘wat heb ik echt nodig voor een triatlon’ online, daar zal ook nog wel wat informatie over trisuit & wetsuit in staan. Als je vragen hebt, hoor ik het graag! Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *