Triatlon termen uitgelegd

Ja het triatlon seizoen is al in volle gang! Voor jou staat misschien ook wel je eerste tri op het programma dit jaar? Of misschien ben je nog een beetje beginnend? Dan vliegen de termen je soms om de oren. In alle sporten moet je altijd een beetje wegwijs worden; zeker als je doorgewinterde sporters spreekt duizelt het je soms. Hoe zit dat bij triatlon? Net zo! Daarom leggen we wat triatlon termen voor je uit.

Koppeltraining
Dit soort trainingen zijn onmisbaar voor een triatlon, óók voor je eerste. Een van de lastigste dingen van triatlon is namelijk de wissel van de ene naar de andere sport. Door dat te trainen wen je aan het gevoel wat hierbij hoort en leer je die wissel beter door te komen. Koppeltraining is niets meer of minder dan het trainen van de combinaties. Dus het trainen van zwemmen naar fietsen of – en dat wordt vaker getraind – van fietsen naar lopen.

T-zone
Als je bij de wedstrijd aankomt zie je vaak een grote T. Of je hoort mensen praten over T1 of T2. Wat? T staat voor transition, ofwel wissel. De T-zone is dan ook de wisselzone waar jij al jouw spullen klaarlegt voor de wissels. Soms zijn er 2 verschillende wisselzones (van zwemmen naar fietsen én van fietsen naar lopen) maar soms is er ook gewoon ‘maar’ 1 zone waar je al jouw wisselspulletjes achter laat.

Trisuit
De meeste mensen weten wel wat een wetsuit is, maar een trisuit? Eerlijk is eerlijk voor je allereerste tri hoef je niet direct een trisuit aan te schaffen. Eerst maar eens zien of het voor herhaling vatbaar is! Maar wat is dan zo’n trisuit? Een pakje dat je heel de wedstrijd aan kunt houden. Het is een pakje waarin je zwemt (soms met een wetsuit eroverheen), fietst en loopt. Hierdoor hoef je minder tijd te nemen voor de wissels en kun je lekker doorstomen van het ene naar het andere onderdeel!

Ironman
De term Ironman ken je vast. De meeste mensen kennen deze term van de heroïsche Ironman wedstrijd op Hawaï, daar geldt deze wedstrijd als wereldkampioenschap. Ironman is de term voor een serie officiële wedstrijden van de hele triatlon: 3,86 km zwemmen, 180,2 km wielrennen en 42,195 km hardlopen (ja een marathon dus!). Een Ironman (ofwel hele triatlon) is voor veel mensen een brug te ver. En dat snappen wij heel goed! ;-)

70.3
Nog zo’n term die je behoorlijk vaak hoort als je triatleten spreekt. De ‘zeventig-punt-drie’ valt geregeld in een tri-gesprek. Maar 70.3, waar komt dat dan weer vandaan? Een Ironman 70.3 is zo veel als een halve Ironman. Inderdaad, dat komt op 1,9 km zwemmen, 90 km fietsen en een halve marathon ofwel 21,1 km hardlopen. Maar we horen je denken: hoezo 70.3? No worries, wij snapten ‘m ook niet direct. De 70.3 komt van de totale afstand in mijlen: 1,2 mijl zwemmen + 56 mijl fietsen + 13.1 mijl hardlopen = 70.3 mijl in totaal!

Stayeren
Als je mee gaat doen aan een triatlon ga je zeker deze regel zien: stayeren niet toegestaan. Maar dan moet je natuurlijk wel even weten wat het is… Stayeren is het ‘in elkaars wiel rijden’ tijdens het fietsonderdeel. Als je in iemands wiel rijdt, fiets je heel dicht op je voorganger waardoor je veel voordeel hebt. Je zit dan uit de wind (want die houdt je voorganger tegen) en je hebt voordeel van de ‘zuigende’ werking en luchtstroom van jouw voorganger. En dit stayeren is dus niet toegestaan. Dus netjes afstand houden of gewoon knoerthard inhalen!

NTB
Weet jij waar NTB voor staat? Nederlandse Triathlon Bond. Misschien denk je er niet veel mee te maken te hebben, maar deze bond faciliteert en ondersteunt alle triatlons en andere multidisciplinaire duursporten (zoals run-bike-run en zwemlopen) en dus ook die waar jij misschien wel aan meedoet!

Licentie
Als je eenmaal zover bent om mee te doen, dan heb je ook een licentie nodig. Er zijn verschillende licenties, maar voor je eerste tri zul je vrijwel altijd uitkomen op een daglicentie. Die licentie is geldig op de dag van de wedstrijd en schaf je ter plekke aan of tijdens jouw inschrijving.

Chip
Ook heb je een chip nodig om je tijd te registeren. Zo’n chip is een klein soort schijfje en gaat om je enkel (want hij moet ook mee met het zwemmen). Je kunt deze altijd huren van de wedstrijdorganisatie; let hierop bij het inschrijven! Maar je kunt ‘m ook zelf aanschaffen als je vaker mee wilt doen. Vergeet niet dat je ook een bandje nodig hebt om je chip aan te bevestigen.

Wasmachine
Heb je wel eens van de wasmachine gehoord? En nee, dan bedoelen we niet zo’n apparaat dat je thuis hebt staan. Als je triatleten hoort spreken over de wasmachine dan gaat het over de chaos tijdens de zwemstart. Tijdens zo’n start gaan alle zwemmers in de wave tegelijk weg en dat levert soms aardig wat geweld op van rondzwaaiende armen en benen! Ben je een beginner of minder goede zwemmer, dan is het dus zeker aan te raden om niet middenin de wasmachine te starten, maar een plekje wat meer naar de zijkant te zoeken.

Snelveters
Natuurlijk weet je hoe je je veters moet strikken, maar hoe krijg je nog veel sneller je schoenen aan na het fietsen als je moet gaan lopen? Met speciale snelveters! Deze veters heb je niet perse nodig, maar ze zijn wel knap handig. Deze veters zijn elastisch en hebben knoopjes of een clipje. Met deze veters in je hardloopschoenen kun je er zo in schieten en hoef jij je eigen veters in ieder geval niet te strikken!

Zwabberbenen
Als je ooit als een keer hebt hardgelopen na een lang of hard stuk fietsen dan weet je nu precies waar het over gaat *insert herkenbaar lachje*. Als je van de fiets af komt en je gaat direct over naar het hardlopen voelen je benen zo raar en zwaar dat ze als pudding zijn: zwabberbenen! Dit is een heel vreemd en onprettig gevoel. Het goede nieuws? Je kunt heel goed trainen om door te lopen met zwabberbenen en het gevoel gaat na een tijdje lopen ook weer over. Hoe je het traint om er goed doorheen te lopen? Door koppeltraining te doen!

Wij zijn alweer in training voor de eerste tri van dit seizoen. Ga jij ook een triatlon doen? Laat het ons weten in de comments!

Lees ook:
Vijf tips voor triatlon newbies
Tips voor snelle triatlonwissels 
Waarom steeds meer vrouwen fietsen
Tips voor zwemmen in open water

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

Tags from the story
, , , , ,

5 Comments

  • Door de geweldige foto’s op Instagram van Madelon werd ik enthousiast voor de tri. Ik zat alleen zwanger te wezen 😜 #opznrotterdams en kon dus niet veel doen. Nu is mijn eerste (racefiets) besteld en kan ik gaan beginnen. Ik heb overigens wel echt een gruwel hekel aan hardlopen. Klein puntje van aandacht zullen we maar zeggen.
    Ik hoop later als ik groot ben m’n eerste kwart of halve tri te doen.

  • Wat tof Kristel! Woehoe!! Wat betreft jouw fiets: houd vooral de site deze week even in de gaten voor een heel leuk event…. #teaserrrr En dat hardlopen, dat komt wel goed. Als je het echt graag wilt en je begint met een goed schema (bijvoorbeeld met Evy) dan lukt het je. Voor je het weet doe jij die kwart of halve!

  • Jaaa! Ik ga samen met een collega de sprint triatlon in Klazienaveen op 16juli doen! Onwijs veel zin in. Nu alleen nog een fiets Haha!

  • Gaaf! Een sprint is helemaal prima om mee te beginnen. benieuwd wat je ervan vindt. Veel succes en plezier voor jullie!

  • Hi Kristel,
    Wat gaaf dat je gaat beginnen met trainen voor de triathlon en natuurlijk helemaal dat Madelon je daartoe geïnspireerd heeft. Misschien ken je mij, Josine, ook van de artikelen over sporten tijdens en na de zwangerschap. Ik wilde ook nog even op je opmerking over je zwangerschap. Ben je inmiddels bevallen? Zo ja, gefeliciteerd! Als je nog vragen hebt over het opbouwen van training stel ze dan gerust. Het is namelijk niet verstandig om direct volle bak te gaan rennen zodra de baby eruit is. Geef je lijf de tijd om te herstellen en aan te sterken voordat je weer begint met high impact trainingen. Fietsen en zwemmen kan vaak wel al eerder maar wanneer dat weer goed gaat is ook verschillend per persoon. Vragen? Altijd welkom!
    Groetjes Josine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *