Turn up the biet!

De biet… wat een veelzijdige groente! Je hebt ze in verschillende kleuren, soorten en maten, kunt ze koken, roosteren of gewoon rauw eten, en verwerken in en tot allerlei gezonde gerechten. Wist je dat je als sporter veel voordeeltjes kunt halen uit het eten van bieten? Lees gauw verder voor fijne weetjes over en heerlijke recepten met deze, voorheen als ‘armenkost’ bekendstaande, knollebollen.

Maatjes
Nederland is trots op haar bieten. In ons klimaat kunnen vrijwel alle soorten van de beta vulgaris (ja, dit is echt de Latijnse naam voor biet) geteeld worden. De ‘bietentijd’ is van juni tot november: dan zijn ze op hun best. En dan die soorten en maten: de rode ronde biet is het bekendst, maar wist je ook dat er langwerpige bieten zijn (de zogenaamde kroten)? En dat je naast de rode, ook witte, oranje, gele, en zelfs rood-witte bieten hebt?

Bomvol bietamientjes
Calcium, ijzer, vitamine B1, B2, en C, en laag in vetwaarde: de bietenbasis is dus behoorlijk gezond. Met name de rode variant is favoriet bij sporters: de betaine in de rode gezelligerd zorgt er bijvoorbeeld voor dat spieren goed herstellen na een intensieve training. Maar ook ter voorbereiding op een duurloop (zoals een marathon) is het rode bietensap bij hardlopers vaak niet aan te slepen. Hoewel niet iedereen de smaak ervan kan waarderen (brrr… aardesmaak!) schijnt maximaal 500 ml rond de  5 – 6 dagen en tot 3 uur voor je inspanning, prestatieverhogende effecten te genereren. Overigens zijn deze effecten van bietensap afhankelijk van een hele hoop andere factoren, lees daarvoor deze blogpost eens.

Lekker en veelzijdig
Bij Glow draait het niet alleen om sporten; we staan ook graag in de keuken om healthy treats te maken. En ja, bieten staan bij ons dus vaak (heeeel vaak!) op het menu! Kende je bijvoorbeeld dit recept al voor een heerlijke rode bietenburger? Of heb je al eens geëxperimenteerd met het maken van deze salade met bietenquinoa?

Naast hartige variaties, kun je met bieten ook prima zoetekauwen. ’s Ochtends in voor een gezonde en zoete smoothie? Probeer dit recept eens! Of laat je verrassen door de combinatie van bieten met grapefruit in deze fijne shake. Of wat dacht je van deze, met gember en biet? Beetlicious!

Heb jij nog tips voor kokkerellen met (rode) biet? Laat ze achter in de comments!

Bronnen: Wikipedia, sportzorg.nl, voedselencyclopedie.nl, runmagazine.nl

Meer lekkers:
Avo mash met gepocheerde eitjes
Rode linzen curry soep
Verwenontbijt: havermout met kardemom-gember peertjes
10 smoothies voor een goede start

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL

 

The following two tabs change content below.
is eigenaar van De Fit | communicatief label. Als communicatieadviseur en tekstschrijver helpt ze mensen en organisaties hun verhaal te vertellen. Om zelf fit te blijven doet Eline aan hardlopen, spinnen, yoga, longboarden en... tafeltennis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *