Urineverlies na de zwangerschap ‘hoort erbij’… Of toch niet?

Zo af en toe komen er reclamecampagnes voorbij waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Leveranciers van incontinentiemateriaal bijvoorbeeld die praten over zogenaamde ‘Oooeps-momentjes’. Momentjes dus waarop je urine verliest. Die momentjes zou íedere moeder hebben, want dat ‘hoort er nu eenmaal bij’ na een zwangerschap en bevalling. C’est la vie, zeggen ze dan ook nog… Ik leg je graag uit waarom dit niet het geval is! 

Als trainer gespecialiseerd in zwangere vrouwen en recent bevallen moeders ben ik dagelijks bezig met bekkenbodemspieren. Ik leer deelnemers waar deze spieren zich bevinden, waar ze voor dienen, hoe ze deze kunnen gebruiken in het dagelijks leven, hoe ze de bekkenbodemspieren sterker kunnen maken en hoe belangrijk het is dat ze deze niet alleen leren aanspannen maar vooral ook leren ontspannen.

Daarnaast leer ik deelnemers wat ze kunnen verwachten tijdens de bevalling, wat de klachten kunnen zijn na de bevalling en wat zij zelf kunnen doen om deze klachten te voorkomen of verminderen. Dit doen we allemaal om deze Oooeps-momentjes (nee, zo noemen we deze normaal gesproken niet) te kunnen voorkomen. Want urineverlies hoort er dus helemaal niet bij wanneer je kinderen gekregen hebt. Ja, de eerste dagen na de bevalling, dan zijn de spieren vaak echt totaal buiten gebruik, maar daarna herstelt alles in de meeste gevallen weer. En zo niet, dan zijn er in Nederland hele goede bekkenfysiotherapeuten die je hierbij kunnen helpen. Op www.defysiotherapeut.com kun je gemakkelijk een goede bekkenfysio in jouw eigen buurt vinden.

Dacht jij ook dat urineverlies normaal was? En ben je nog nooit bij een bekkenfysio geweest? Ga dan eens langs voor een kennismaking. Deze specialisten kunnen wonderen verrichten. En spread the word! Helaas is het nog een taboe-onderwerp, en kopen veel dames nog liever incontinentiemateriaal dan dat ze met deze, in hun ogen, gênante klachten aan de bel trekken en hulp zoeken. Maar als je daarna weer zonder problemen kunt hardlopen, touwtjespringen, niezen of schaterlachen, en je voortaan tevreden het incontinentie-schap van de drogist voorbij kunt lopen, dan ben je toch gek als je niet gaat?

Meer voor moms (to be):
7 tips voor goed herstel na de bevalling
Hoe werk en kinderen prima samen gaan
5 redenen waarom jonge moeders niet sporten
Vegetarisch eten tijdens je zwangerschap
Sporten tijdens je zwangerschap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.
Josine Gräfe is prenatal & postnatal fitness specialist. Zij heeft een baby, een kleuter en twee (bonus)pubers. Naast de trainingen die ze geeft probeert ze zelf ook zoveel mogelijk te sporten, vaak is dit met een baby in haar armen of een kleuter op haar rug. Josine werkt als Master Trainer & Projectmanager bij AALO Opleidingen BV en is Founding Mother van De EnergieBrigade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *