Vegetariër en sporter? Dan (her)ken je vast deze vragen!

Een vega leefstijl is vandaag een dag al een stuk minder ‘geitenwollensokken’ dan vroeger! Gelukkig wordt het taboe steeds wat verder doorbroken. Met dank aan bloggers en BN’ers bijvoorbeeld die kiezen voor een vegetarische of plantaardige lifestyle en daarover open communiceren op websites en social media. Hoewel het steeds normaler wordt, blijft er een groep mensen van wie het nog niet goed wordt begrepen: sporters! Want veel sporten gaat in de hoofden van mensen vooral samen met lappen vlees en bakken kip. Als je geen vlees eet, volledig vegetarisch bent of misschien wel helemaal vegan leeft, dan herken je ongetwijfeld deze vragen. Zullen we ze gelijk even beantwoorden?

#1 Maar hoe kom je dan aan je eiwitten?
Helloooo, proteïne vind je niet alleen in vlees en vis. Vegetariërs eten vaak nog wel eieren en zuivel (voilà) maar ook zonder deze producten kun je prima aan je proteïne intake werken. Wat dacht je van peulvruchten zoals bonen, erwten, kikkererwten en linzen? Krijg je bovendien ook nog eens veel vezels, vitaminen en mineralen binnen. Misschien wel de belangrijkste eiwitrijke peulvrucht? De  sojaboon. Dus ook tempeh, tofu en seitan (allemaal gemaakt van deze boon) zijn prima proteïnebronnen. Bovendien zijn er voldoende vleesvervangers die ook vol proteïne zitten, de keuze is reuze! En vergeet granen zoals quinoa, boekweit en teff niet. Dat is allemaal niet mis toch?

#2 Hoe krijg je voldoende omega-3?
Hoewel vis de rijkste omega-3 bron is, zitten ook eieren vol met omega-3! Vegetariërs tikken daarom regelmatig een (blije kip!) ei waarbij vooral de dooier zorgt voor de goede vetten. Eet je volledig plantaardig dan heb je ook mogelijkheden om aan je omega-3 te komen, bijvoorbeeld met chia zaad (wat dacht je van deze heerlijke chia pudding?), lijnzaad (elke dag een schep door je breaky?), hennepzaad (vaste topping op onze pindakaas-banaan snackies) of andere noten en zaden.

#3 Krijg je wel voldoende ijzer zonder vlees?
Het antwoord is eenvoudig: ja! IJzer zit heus niet alleen in rood vlees, maar vind je ook volop in groenten bijvoorbeeld. Peulvruchten (vooral bonen en linzen!) en groene bladgroenten zoals snijbiet, spinazie en kruiden zorgen voor een ijzer-boost. Maar ook noten, zaden, granen en gedroogd fruit zitten vol ijzerrrr! Ja vega’s krijgen heus hun portie iron wel binnen!

#4 Mag ik wel vlees eten waar je bij bent?
Euhm, ja! Als je zelf vegetariër of veganist bent is dat een persoonlijke keuze. Wat ik eet is mijn keuze en wat jij eet is jouw keuze. Dus denk niet dat elke vega of vegan jou gaat vertellen dat je geen vlees mag eten. Natuurlijk hopen we dat de hele wereld wat minder vlees gaat eten, maar hee: you don’t judge me, I don’t judge you!

#5 Oh jee, wat moet ik maken als je komt eten? 
Yooooo, don’t sweat! We leven in de 21e eeuw en het hele web staat vol met vegetarische of vegan recepten. En weet je wat? Die zijn vaak nog supersimpel ook. Nee, je hoeft niet allerlei gekke of moeilijk verkrijgbare dingen in huis te halen. Een lekkere salade, groentegerecht of pasta is zo gepiept!

Veel sporten en een vegetarisch (of vegan) eetpatroon gaan prima samen. Vele sporters leveren hiervan al het bewijs. Dus don’t you worry, we zorgen goed voor onszelf, eten gezond en letten op de belangrijke elementen zoals proteïne, ijzer en gezonde vetten. Welke vragen heb jij nog? Stel ze!

Ik krijg heel vaak vragen over mijn eetpatroon en vooral in combinatie met mijn hoge frequentie van trainen. Daarom in een notendop een open en eerlijk antwoord op de vraag ‘hoe’ ik eet:
Ik eet 90% vegetarisch met af en toe een stukje (duurzame) vis. Ik eet voornamelijk groenten en peulvruchten, plus 1 tot 2 stuks fruit per dag. Daarnaast eet ik eieren en zuivel – en denk ik daarbij na over welke merken ik koop. Ja ik eet granen en brood, maar wel met mate. Ik probeer al jaren dat laatste stukje vis te laten staan, maar dat lukt me niet (want lekker!) en daar ben ik inmiddels oké mee, maar ik blijf het proberen. Ik eet zo min mogelijk suiker en slechte producten, maar gun mezelf heus af en toe een taartje, pizza of zak patat. Dit is waar ik me goed, gezond en fit bij voel. Het is voor iedereen anders, dus vind vooral uit wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt. You make your own choices! 

Beeld header: Vivienne Magalie Photography

Lekkere vega recepten:
Rijstschotel met peulvruchten
Bonenburgers
Parelgortsalade met linzen, champignons en aspergetips
Auberignesoep met kikkererwten

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *