Vitamine D: alle feiten op een rij

Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken. Onder invloed van UV-straling uit zonlicht wordt in onze huid cholesterol omgezet in vitamine D. Maar hoe zit dat nu de dagen steeds korter worden en de zon zich minder vaak laat zien? We zetten de feiten over Vitamine D op een rij.

>> Leven zonder zuivel: 9 foods voor je dagelijkse dosis calcium

Vitamine D en calcium
Vitamine D is geen gewone vitamine, maar een hormoon. Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in je lichaam op te nemen. Samen met calcium is Vitamine D belangrijk voor sterke botten en een sterk gebit. Vitamine D heeft niet alleen invloed op je botgezondheid, maar is ook van belang voor je immuunsysteem (weerstand) en het goed blijven functioneren van je spieren.

Vitamine D in voeding
Vitamine D zit van nature in vette vis zoals haring, makreel en zalm. Er zit ook een beetje in roomboter, volle zuivel, vlees en eieren. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Vitamine D is echter maar beperkt aanwezig in deze voedingsmiddelen; met alleen voeding red je het dus niet om aan je dagelijkse dosis te komen.

Vitamine D en zonlicht
Zo’n 70 tot 90 procent van de benodigde hoeveelheid vitamine D kan ons lichaam zelf aanmaken. Daarvoor hebben we de zon nodig. Je lichaam maakt Vitamine D namelijk aan onder invloed van UV-straling uit zonlicht in je huid. Zonlicht is dus de belangrijkste bron van Vitamine D. Voldoende reden om minstens 1 keer per dag naar buiten te gaan om zonnestralen op te vangen. Het liefst midden op de dag, met blote handen, zonder hoofddeksel en zonder zonnebrandcrème. Een kwartiertje is al voldoende om een voorraadje vitamine D aan te maken. Ook als het bewolkt is en zelfs als het regent is er zonlicht. Ga dus ook als de blaadjes van de bomen vallen naar buiten voor die lunchwandeling of workout!

Vitamine D-tekort
Bij onvoldoende zonlicht of bij mensen met een donkere huid wordt er minder vitamine D aangemaakt. Ook naarmate je ouder wordt, verandert het vermogen om vitamine D aan te maken. Deze lagere aanmaak is met gezonde voeding niet te compenseren. Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Ook vegetariërs en veganisten vormen een risicogroep. Mensen die last hebben van een winterdip knappen vaak op van extra vitamine D. Hoe merk je of je een tekort hebt? Lusteloosheid, oververmoeidheid, spierpijn en/of spierkramp zijn de voornaamste symptomen van een Vitamine D-tekort. Je huisarts kan door middel van een bloedtest aantonen of je een tekort hebt.

Vitamine D voor sporters 
Niet alleen bovengenoemde risicogroepen, maar ook sporters kunnen baat hebben bij extra vitamine D. Uit onderzoek blijkt dat sporters in de zomer hun beste sportprestatie neerzetten, en juist in de zomermaanden is het vitamine D-gehalte in het lichaam het hoogst. Vitamine D-supplementen kunnen de prestaties verbeteren bij sporters met een tekort. Spierpijn en gewrichtspijnen zijn vaak vrij vage symptomen, maar deze kunnen bij sporters wel frequent voorkomen. Ook speelt vitamine D een rol bij blessures en kan het innemen van voldoende Vitamine D het risico op botbreuken verminderen.

fruitschaal

Meer lezen:
Wat je moet weten over magnesium
Buiten zijn is gezond; 5 redenen
Het anti-stress dieet
10 tips voor meer energie
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

1 Comment

  • Leuk, ik doe mee! Merk nu al dat ik wat minder energie heb en langer last heb van spierpijn… Hoewel ik in principe wel producten eet die vitamine D bevatten en voldoende buiten kom lijkt een beetje extra wel wenselijk :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *