Brain food: 6 x de beste voeding voor je brein

Geloof het of niet, maar je hersenen bestaan voor ongeveer 60 procent uit vet. Yup, true story. Voor een gezond brein is voeding van groot belang. De hersenen werken op glucose en hebben daarvan een constante toevoer nodig, om informatie op te kunnen slaan en op te roepen. Maar ook vetten zijn zeer belangrijk voor je grijze massa. Dus eet slim met de beste voeding voor je brein.

Complexe koolhydraten
Een te lage bloedsuikerspiegel vermindert de activiteit van neuronen in je brein. Dahááág geheugen en leervermogen. Een te hoge bloedsuikerspiegel daarentegen is schadelijk voor de activiteit van de synapsen (de verbindingen tussen de zenuwcellen) waardoor de communicatie tussen de hersencellen verstoord raakt. Ook niet handig en slecht voor je geheugen bovendien. Een te hoge suikerspiegel kun je overigens sowieso beter vermijden, want te veel aanmaak van insuline kan leiden tot diabetes en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Houd je bloedsuikerspiegel dus op een matig en redelijk constant niveau. Hoe? Door het eten van complexe koolhydraten, zoals groenten, volkorenproducten, havermout en noten.

Vetten
Maar dan de vetten. Die zijn reuze belangrijk voor je breinontwikkeling én –werking. Wanneer je je brein voedt met voldoende goede vetten bescherm je de grijze cellen tegen (hersen)ziekten en het bevordert de aanmaak van acetylcholine, een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt bij leren en geheugen. Slim eten betekent de juiste vetten tot je nemen dus. En dan verbaast het je vast niet dat Omega 3 een van de belangrijkste is. Met deze zes brain foods geef je je hersenen het beste!

1. Zalm
Veel omega 3 en heerlijk om gestoomd of gegrild te eten. Of wat dacht je van sashimi? Hmmm!

2. Avocado
Oh wat fijn dat deze groene vrucht zo hoog in de ‘brain food lijst’ staat. We love avocado, maar dat wist je al toch? Lekker op een rijstwafel, door je salade, als pastasaus of smakelijke guacamole.

3. Noten
Noten bevatten niet alleen goede vetten, maar ook nog eens Vitamine E, nog zo’n fijn voedingsstofje voor je brein. Amandelen, walnoten en pecannoten zijn prima hersenvoedsel!

4. Eieren
Ja eieren hebben een tijdje in het ‘cholesterol-hoekje’ gezeten. Maar vele onderzoeken wijzen inmiddels uit dat dit niet helemaal terecht is. Zo lang je verder niet te veel verzadigde vetten binnenkrijgt uit verpakte producten is er niets aan de hand en werken eitjes prima voor je koppie dankzij al het goeds dat ze in zich hebben. Gekookt eitje anyone?

5. Olijfolie
Heerlijk door een salade; een scheut goede olijfolie. Deze olie is goed voor je geheugen en beschermt je cognitieve functies. Geen idee waar de uitdrukking oliedom vandaan komt…

6. Kokosolie
Nog zo’n slimme olie! Deze olie is niet alleen goed voor je spieren, maar ook nog eens goed voor je hersenen, in het bijzonder voor de vernieuwing van de zenuwfuncties in je brein. Lekker bakken in deze olie is dus een slimme zet.

roerei met zalm

Lees ook:
Buiten zijn is gezond
Het anti-stress dieet
10 tips voor meer energie
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid
10 simpele anti-stress tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *