Welke vorm van yoga past bij jou?

Er zijn veel verschillende vormen van yoga. Niet alleen verschillen de vormen van elkaar, ook docenten geven op hun eigen manier invulling aan een les. Het kan dan ook best lastig zijn om uit te zoeken welke vorm van yoga het beste bij je past. Wil je een intensieve workout of juist alle houdingen perfect onder de knie krijgen en lange, intensieve poses? Kijk welke yogastijl het beste bij je past.

Hatha Yoga
In Nederland is Hatha Yoga de meeste beoefende vorm van yoga. In de naam Hatha komen de Sanskrietwoorden ha (zon) en tha (maan) samen. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In een les wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Belangrijk bij Hatha is pranayama, beheersing van de ademhaling. Je observeert met aandacht wat er in je lichaam gebeurt en door de combinatie met ademhaling leer je spierspanning los te laten.

Ashtanga Yoga
Ben je een atletisch type en word je graag uitgedaagd? Dan is deze krachtige en dynamische vorm van yoga misschien iets voor jou. Ashtanga betekent acht takken en verwijst naar de acht paden van yoga die naar verlichting leiden, zoals meditatie, concentratie en ademhaling. De vaste serie houdingen die je altijd in dezelfde volgorde uitvoert kun je alleen en in je eigen tempo doen op het ritme van je ademhaling. Deze individuele training heet Mysore. Een docent loopt rond om je zonodig te corrigeren. Maar je kunt ook kiezen voor een klas die door een docent wordt geleid. Ashtanga yoga reinigt je lichaam en je werkt aan kracht, uithoudingsvermogen en souplesse.

Vinyasa Yoga
Vinyasa is een van de meest energieke vormen en een aanrader als je een fysieke uitdaging zoekt. Vinyasa staat voor ‘ademgesynchroniseerde beweging’. Net als bij Ashtanga volg je de asana’s (houdingen) op je ademhaling, maar er is geen strikte volgorde van de houdingen zodat elke les weer anders is. Deze vorm van yoga staat ook bekend als power yoga en sommige docenten draaien muziek tijdens de les.

Iyenyar Yoga
Wil je de techniek van yoga graag loepzuiver beheersen? Dan kan deze vorm jou weleens goed liggen. De stroming is vernoemd naar zijn grondlegger B.K.S. Iyengar en richt zich tot in detail op een goede uitvoering van houdingen. Je houdt een pose net zo lang vast totdat je die helemaal hebt gefinetuned, eventueel met hulpmiddelen als blokken en riemen. Op het eerste gezicht lijkt het een sterk fysieke vorm van yoga, toch is ook Iyengar yoga gericht op spiritualiteit. Door aandachtig en nauwkeurig yoga te beoefenen open je de poort naar je ziel. Er ontstaat evenwicht tussen links en rechts, onder en boven, lichaam en geest, ratio en gevoel. Door alles in lijn te brengen, ontwikkel je uiteindelijk ook je geest.

Yin Yoga
Deze zachte en rustige vorm van yoga richt zich op de vrouwelijke (yin) energie en is afkomstig van de Taoïstische filosofie. De meeste poses doe je zittend of liggend op je mat. Lijkt misschien een eitje, maar je blijft soms wel 5 minuten of langer in een houding. Dit doe je om het dieper gelegen bindweefsel soepel te maken door spierspanning los te laten. Heb je een zittend beroep of loop je hard? Dan is deze vorm erg geschikt doordat Yin yoga zich richt op flexibiliteit van het bindweefsel en je gewrichten. Yin yoga heeft een zeer ontspannende werking. Ben je een moeilijke slaper? Volg ’s avonds een yin-les en rol daarna zen je bed in.

Bikram & Hot Yoga
Hou je van warmte en flink zweten, dan kan bikram of hot yoga weleens jou favoriete yogastijl zijn. Bikram is een vorm van Hatha Yoga. Tijdens elke les worden dezelfde 26 houdingen gedaan in een ruimte met een temperatuur tussen de 38 en 40 graden. Hot Yoga wordt ook in een verwarmde ruimte gedaan, maar is afwisselender doordat er meer variatie is in de houdingen. Hot en nieuw is Hot Pod Yoga, een trend overgewaaid uit London, waarbij je een Vinyasa-les doet in een tot 37 graden opgewarmde opblaastent.

Jivamukti
Deze stijl is geliefd bij sterren zoals Madonna, Gwyneth en Sting. Jivamukti betekent zoiets als ‘bevrijding tijdens leven’ en verbindt de lichamelijke kant van yoga met de spirituele kant. Elke maand is er een ander thema dat door alle Jivamukti yogi’s ter wereld wordt gevolgd. De poses doe je op een vloeiende manier en altijd op muziek. Ben je competitief ingesteld? Dan kan Jivamukti iets voor jou zijn. Deze stijl bevat atletische en competitie-achtige elementen (het kan altijd hoger, sneller en beter) en is fysiek veeleisend. Deze hoge eisen moeten leiden tot verlichting en het opheffen van mentale blokkades.

Aerial Yoga
Bij aerial yoga hang je in een YogaSwing, een soort hangmat, en is een speelse vorm van yoga. Heb je last van je rug? Dan kan deze vorm van yoga je helpen om klachten te verlichten. Doordat je ondersteboven hangt laat je de zwaartekracht zijn werk doen en je verlengt je rugspieren zodat er meer ruimte ontstaat voor je wervelkolom. De YogaSwing maakt sommige oefeningen makkelijker, terwijl je voor andere oefeningen juist meer kracht nodig hebt zodat je je spieren ook flink traint.

Wil je beginnen met yoga of een andere vorm proberen? Volg een beginnersles en geef het de tijd. Pas na 4 à 5 lessen kun je beoordelen of het iets voor je is.

Wat is jouw favoriete vorm van yoga?

yoga

Lees ook:
Mediteren wil je leren
Yoga etiquette: 10 do’s en don’ts
Zo houd je je aandacht op de mat: 4 relax tips
5 yoga poses voor hardlopers
10 redenen om yoga te doen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *