5 redenen waarom jonge moeders niet sporten

Je kent het wel als jonge moeder. Je voornemen was om vandaag te sporten – als de kinderen slapen – maar zodra ze in bed liggen, is ook jouw energie verdwenen. Na 100 slapeloze nachten trek je het écht niet om nog in beweging te komen. Geeuwend kruip je op de bank. En gelijk heb je. Of niet?

5 redenen om niet te sporten:

1. Ik ben doodmoe
Ik heb echt GEEN puf om te sporten, punt.

2. De oppas kan niet
En de buren zijn ook weg.

3. Ik heb gewoon geen tijd
Heel de dag al geren en gevlieg. Nu wil ik gewoon rust.

4. Het is een bende in huis
Zo kan ik niet de deur uit. Ik struikel over de melkflessen en speentjes.

5. Eindelijk eens tijd voor mijn partner
Ik praat liever even bij met m’n partner.

Vijf heel herkenbare redenen toch? Sporten is gewoon ondenkbaar als je zo moe bent. Je rent en vliegt al heel de dag én nacht. Maar toch is minimaal twee keer in de week intensief bewegen beter. Het werkt écht, sporten helpt je door de tropenjaren met jonge kinderen heen.

10 redenen waarom het toch écht beter is:

1. Je bent opeens niet (dood)moe meer
Je slaapt dieper na het sporten. Je wordt uitgerust wakker én je voelt je direct fitter.

2. Je snakt naar gezond eten
Doordat je calorieën verbrandt kun je meer eten en heb je ook meer behoefte om te eten. En als het goed is wil je ook vaker gezonder eten.

3. Je voelt je minder opgejaagd
Van al die drukte krijg je een onrustig en opgejaagd gevoel. Sporten zorgt voor meer rust in je hoofd.

4. Sporten maakt je blij
Door te sporten maak je de stof endorfine aan waar je blij van wordt. Het is wetenschappelijk bewezen dat sporten je gelukkig maakt.

5. Je kunt veel meer van je kinderen hebben
Ook al vliegen ze elkaar continu in de haren, je kunt na een goede sportsessie de wereld weer aan – en dus ook je kinderen.

6. Opeens kun je veel sneller het huis opruimen
Wat je anders in twee uur deed, doe je nu binnen een kwartier.

7. Je weerstand krijgt een boost
Sporten verhoogt je weerstand en versterkt je afweersysteem.

8. Je bedenkt de meest creatieve oplossingen tijdens het sporten
Stoei je met een probleem? Tijdens het sporten raakt je hoofd leeg en word je opeens weer creatief. Grote dilemma’s los je op tijdens het sporten.

9. Je kunt tijdens het sporten bijkletsen
Als je samen met een vriendin sport kun je bijkletsen én actief zijn. Bij Mom in Balance bijvoorbeeld sport je met allemaal jonge moeders. Een win-winsituatie.

10. Niet meer (dood)moe dus
Plus geen wallen én een stralende huid.

Oké, ik ben overtuigd. En nu?
Met de 6 gouden regels voor fitte mama’s gaat het jou ook zeker weten lukken! Dus maak (weer) een start en doe het voor jezelf. En als je het even niet meer weet? Dan lees je die 10 redenen om het wél te doen gewoon nog een keer. You can do it!

Wat is jouw truc om van de bank te komen?

mibtrainers

Lees ook:
Zwanger en buikspieren trainen, hoe zit dat?
Havermout voor eigenwijze babies
Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap
Hardlopen achter de kinderwagen, zo doe je dat
Sporten tijdens je zwangerschap: wanneer begin je en hoelang kun je doorgaan?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Anja van Dijk

Freelance communicatieadviseur op DOK dijkvana
Anja van Dijk is fanatiek (buiten)sporter en moeder van 3 jongens. Haar missie is om andere jonge moeders te motiveren in beweging te komen. En om haar kleine mannen zo gezond mogelijk te laten eten. Verder is Anja freelance communicatieadviseur en trainer bij Mom in Balance.

2 Comments

  • Hele goede tips, veel van mijn vriendinnen zijn jonge moeders en inderdaad gebruiken zij een aantal van die smoesjes behoorlijk vaak. Ik zal ze de link naar je blog doorsturen.

  • Thanks Sarah en inderdaad ik hoor ook veel smoesjes om mij heen. Zonde want sporten geeft zoveel meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *