Wandel je kalm

Je weet het hè, ik ben een grote Headspace fan. En daarnaast wandel ik heel graag. In de stad doe ik zo veel mogelijk lopend. Naar mijn werkafspraken, naar de gym, boodschappen… Dus nu er heel veel keuze is in meditation walks van Headspace moest ik dat natuurlijk proberen. En guess what, het is een verademing. Ook wat voor jou? Wandel je kalm!

Eerlijk is eerlijk, het mediteren schiet er bij mij wel eens bij in. Sterker nog, de laatste tijd vond ik het heel moeilijk om het weer echt dagelijks in mijn patroon te brengen. Ik sport vaak vroeg waardoor ik de deur uit schiet voordat de zes in de klok zit. En eenmaal aan het werk gun ik me dan de tijd niet meer. Stom natuurlijk, want ik weet wel beter. Ik weet namelijk wat het me brengt om elke dag 10 minuten te mediteren.

Op de dagen dat ik het nu moeilijk vind om het in te plannen, gebruik ik dus mijn ‘loopje’ om mezelf kalm te wandelen. Op weg naar de koffiezaak, van de gym naar kantoor, naar de supermarkt, of op weg naar mijn werklunch. In 6 tot 10 minuten doe je een wandelmeditatie waarbij je kunt kiezen voor verschillende aandachtspunten. Frustratie wegwandelen, even resetten, weer kalm worden, stress weglopen, en ga zo maar door. Ja natuurlijk is wandelen in de natuur al een meditatie op zich, maar deze korte begeleide meditaties kun je ook gewoon in de stad doen, no problem!

De reset is een van mijn favorieten. Een paar minuten ben je even alleen maar bezig met het wandelen. Mij helpt het om kalmte te vinden op een drukke dag, of – zoals de naam van deze al aangeeft – werkelijk even te resetten en met een vrij en licht hoofd de rest van de dag in te gaan. Even focussen op je ademhaling, het gevoel als je voet de grond raakt, de geuren die je ruikt of de zon (of misschien wel regen ;-)) die je voelt. Op dat moment word je op een aardige manier gedwongen de pauzeknop even in te drukken en jezelf een beetje TLC te geven. Met als mooie bijvangst dat je weer een paar extra stappen zet op de dag. Zo’n wandelmeditatie is dus niet alleen goed voor je geest, maar ook voor je lichaam!

Welke meditatie of mindfulness app je ook gebruikt, het is super als je er tijd voor maakt en jezelf deze minuten per dag gunt. Ga je ook aan de wandel? Namaste!

Foto Madelon: Vivienne Magalie Photography

Meer lezen:
Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening!
10 redenen om 10 minuten per dag te mediteren
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.