Wat heb je nodig voor een triatlon?

Een triatlon is best spannend. Niet alleen vanwege de inspanning, maar ook omdat het best een complexe sport is. Je wisselt twee keer van sport en dus ook van materiaal. Dat betekent dat je behoorlijk wat spullen nodig hebt. En daar komt de stress… want dat betekent ook dat je behoorlijk veel mee moet nemen naar een wedstrijd. Om zo ontspannen mogelijk aan je wedstrijd te beginnen, is het slim om een paar dagen voor de wedstrijd een checklist te maken en alle spullen ruim van te voren klaar te leggen. Om je op weg te helpen, geef ik hieronder een ‘basischecklist’ voor een triatlonwedstrijd. What do you really need?

  • Startnummerband. Net als bij een hardloopwedstrijd moet je tijdens de wedstrijd een startnummer dragen. Deze bevestig je op een startnummerband (met speldjes!) die je vervolgens na het zwemmen omdoet (tijdens het fietsen draag je het nummer op je rug, tijdens het lopen op je buik).
  • Trisuit. Tijdens een triatlon is het handig om een trisuit te dragen. Deze draag je tijdens alle 3 de sporten dus let erop dat-ie lekker zit. Niet te strak (je moet goed kunnen bewegen!), maar ook niet te los (dan gaat het schuren). Kies voor een trisuit met een dunne zeem; tijdens een wedstrijd is dat voldoende.
  • Wetsuit. Als je in buitenwater zwemt mag je (tenzij het water echt warm is) een wetsuit dragen. Deze houdt je warm en als je van nature geen zwemmer bent zorgt het dragen van een wetsuit tevens voor een betere ligging waardoor het zwemmen makkelijker (en sneller!) gaat.  Wetsuits zijn relatief duur dus verdiep je er goed in voordat je er eentje koopt. Zo zijn er bijvoorbeeld bij de start van het triatlonseizoen regelmatig testdagen maar je kunt er ook één huren.
  • Brilletje. Zorg voor een brilletje dat niet lekt en waar je ook doorheen kunt kijken als de zon schijnt.
  • Badmuts. Tijdens een wedstrijd krijg je vaak een badmuts van de organisatie, maar neem voor de zekerheid altijd je eigen mee. Ben je bang dat de badmuts van de organisatie afgaat of is het wat kouder? Dan kun je je eigen badmuts er gerust onder houden!
  • Fiets. Zorg ervoor dat je fiets voor de wedstrijd in goede staat is. Pomp de banden goed op en poets zo mogelijk de ketting nog een beetje. De jury zal ook nakijken of je remmen goed werken, check dit van te voren dus nog een keer extra.
  • Fietsschoenen. Het fijnste is om met fietsschoenen met klikpedalen te starten. Even wennen, maar daarna is het stukken comfortabeler. Je kunt ook speciale triatlonschoenen kopen; deze trek je makkelijker aan tijdens de wedstrijd.
  • Helm. Net als met trainen, draag je als je fietst altijd een helm. Tijdens de wedstrijd zal de jury controleren of hij strak genoeg is afgesteld.
  • Hardloopschoenen. Je hardloopschoenen zet je al in het wisselgebied voordat je het water in gaat. Doorgewinterde triatleten lopen zonder sokken in hun schoenen. Loop je een korte afstand? Dan kun je dat ook proberen, maar oefen het wel van te voren een keertje.
  • Snelveters. Geen must, wel heel handig. Snelveters zijn elastische veters die je in je schoenen doet in plaats van gewone veters. Hierdoor kun je zo je schoenen inschieten en hoef je geen veters meer te strikken.
  • Vaseline. Heb je snel last van schuurplekken? Smeer dan wat vaseline in je nek (bij de rand van je wetsuit) en bij eventuele randjes van je trisuit.
  • Handdoek. Een handdoek neem je niet mee om je ondertussen af te drogen. Dat doet de wind wel! De handdoek leg je op de grond in de wisselzone en heeft 2 functies. 1. Ter herkenning van jouw plek (als je moe uit het water komt is je fiets spotten soms best lastig). 2. Om je voeten snel te drogen voordat je in je fietsschoenen schiet.
  • NTB-licentie. Als je een wedstrijd wilt starten, heb je een NTB-licentie nodig. Je kunt deze voor een jaar aankopen, maar ook voor slechts een dag.
  • Bidon. Zorg altijd dat je een bidon met drinken mee hebt. Het beste is om deze te vullen met (isotone) sportdrank. Zorg dat je tijdens het fietsen regelmatig een paar flinke slokken neemt.
  • Eten. Bij een sprintafstand is voeding eigenlijk niet nodig. Ga je een langere triatlon doen? Oefen dan met het innemen van voeding tijdens het sporten (gel, reep of banaan). Dit testen is heel belangrijk want niet iedereen kan even makkelijk eten tijdens een race!
  • Zonnebrand. Tijdens een wedstrijd verbrandt je snel omdat je nat van het zwemmen en het zweten bent, wees dus voorbereid.
  • Chip. Doe je regelmatig mee met wedstrijden? Dan heb je wellicht je eigen chip en kun je die meenemen. Denk in dit geval ook aan een bandje voor je chip. Heb je geen eigen chip? Geen probleem, deze kun je ook altijd huren van de wedstrijdorganisatie (let hierop bij het inschrijven!).
  • Ook handig…
    • Slippers
    • Droge kleding voor na de wedstrijd
    • Plastic tas voor je natte wetsuit en sportkleding

Een hele lijst en misschien schrikt het je wel wat af. Laat ik je dan gelijk geruststellen. Ik ben werkelijk de grootste chaoot die bestaat en zelfs ik ben nooit wat vergeten. Met een goede voorbereiding kom je dus een heel eind!

 

Glow Wetsuit Tessa Linssen Triathlon

Meer triatlon tips:
Heb jij weleens triatlonkriebels gehad?
Vijf tips voor triatlon newbies
Off season, wat is dat?
Is de tacx je nieuwe wintervriend?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.
Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *