Wat is nu gezond?

Je leest en hoort steeds vaker (tegenstrijdige) berichten over wat nu gezond is, of juist ongezond. Nederlandse kinderen zouden ondervoed zijn door ‘te gezond’ eten, een hoogleraar zegt dat natuurlijk eten ongezond is en sommige personal trainers roepen dat cardiotraining slecht voor je is. Zat vet een aantal jaar geleden nog in het verdomhoekje, nu is een handje noten per dag juist gezond en wordt over suiker gezegd dat het net zo verslavend is als cocaïne. Maar wat is nu waar?

Helaas hebben wij ook niet alle antwoorden paraat. Zelfs wetenschappers zijn het onderling niet eens. Dus hoe kun jij er dan voor zorgen dat je de juiste keuzes maakt? Allereerst door te beseffen dat er niet één juiste manier is om gezond te leven. Ieder lijf is anders en reageert verschillend op voeding en training. Het allerbelangrijkst is dat jij een gezonde levensstijl kiest die bij jou past – bij jouw lijf en bij jouw persoonlijkheid – eentje die je kunt volhouden. Oké, maar hoe weet je nou wat voor jou werkt? Deze vijf tips kunnen je helpen om dat uit te vogelen.

  1. Gebruik je gezonde boerenverstand
    Dat je chips, koekjes, frisdrank en kant-en-klare maaltijden beter kunt laten staan weet je best. Net als dat je beter geen suiker in je koffie of thee kunt doen. En noten zijn dan wel gezond, maar een hele zak leegeten is geen goed idee. Een hele tros bananen opeten trouwens ook niet. En omdat een koekje suikervrij is en van spelt is gemaakt, betekent dit niet dat het een gezond koekje is.
  2. Luister naar je lichaam
    Als het niet goed voelt, dan is het in de meeste gevallen ook niet goed voor je. Je lichaam geeft vaak aan als het niet blij is met hoe jij ermee omgaat. Ben je moe, heb je last van je darmen, een slechte adem of huid, of allergieën, dan is het wellicht slim om eens (samen een voedingsdeskundige) naar je voedingspatroon te kijken. Heb je weinig energie, ben je prikkelbaar, heb je steeds pijntjes en voelt je lijf vermoeid en zwaar? Dan is het misschien tijd om je trainingsregime onder de loep te nemen. Neem je wel voldoende rust?
  3. Bedenk wie wat zegt
    Dat iemand veel volgers heeft op Instagram wil niet zeggen dat hij of zij een expert is.
  4. Laat je niet gek maken
    Sensatie verkoopt en gezondheid is een populair onderwerp. Als een expert een uitspraak doet over een voedingsmiddel wordt dit vaak uitvergroot door de media. Hier reageren vervolgens weer andere experts op die weer het tegendeel beweren. Na jarenlang onderzoek is het perfecte dieet nog steeds niet gevonden. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid, zei hier begin dit jaar over in een artikel op nrc.nl: “Voedingswetenschap is erg ingewikkeld. Het gaat om zoveel voedingstoffen die ook weer in verschillende voedingsmiddelen zitten en al die stofjes en voedingsmiddelen zitten weer in verschillende voedingspatronen.”
  5. Live and learn
    Wat voor jou werkt is een kwestie van trial and error. Je kunt niet weten of iets bij je past als je niet probeert. Go for it, en kijk hoe je je erbij voelt. Toch niet jouw ding? Verander van koers. Gun jezelf de tijd om jouw pad uit te stippelen en net zo lang te finetunen tot jij je happy voelt.

Wat is voor jou een gezonde levensstijl?

Gezond eten
Lees ook:
8 tips om gezond te eten
Gezond eten: we zijn er nog niet
Gezond eten met je gezin

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *