Weg met blaren: 5 tips

Train je voor langere afstanden? Dan heb je vast je eerste blaar al wel gehad. Elke loper krijgt vroeg of laat te maken met deze lastige ‘blaasjes’. Op het moment zelf heb je er niet zo’n last van, maar gaan ze kapot, dan levert het aardig wat irritatie op. En mogelijk zelfs ontstekingen. Niet zo handig als je twee dagen later je hardloopschoenen weer aan wilt voor de volgende training. Hoe voorkom je deze ongemakkelijke blaren? Vijf tips!

1. Schoenen
Het begint allemaal met de schoenen. Heb je veel last van blaren? Kijk dan nog eens kritisch naar je schoenen. Zijn ze net te klein of te groot? Dan kan dat veel frictie (dus: blaren!) opleveren. In een goed passende hardloopschoen heb je tussen je grote teen en de rand nog een duimbreedte over. Dan heb je de minste kans op blaren én zwarte teennagels.

2. Sokken
Draag ademende sokken van nylon of een wolmix. Katoen is echt een no-go als je blaren wilt vermijden. Toch last van blaren? Sommige hardlopers zweren bij een paar dubbele sokken om wrijving te verminderen. Worth a try!

3. Smeren
Heb je een lange duurloop of wedstrijd voor de boeg? Smeer een laagje vaseline op de plekken waar je normaal gesproken last van blaren hebt of wondjes krijgt. Een klein beetje van het vette goedje kan al een hoop ellende voorkomen!

4. Tapen
Altijd last van hetzelfde plekje of dezelfde teen? Probeer eens een stukje tape er omheen te wikkelen. Zoek uit waar de wrijving vandaan komt en kijk of je dat met tape kunt wegnemen.

5. Verzorgen
Goede voetverzorging doet wonderen. Wees lief voor je voeten met een lekker voetenbad na een lange run. Smeer ze goed in met weldadige crèmes en houdt ze zacht en soepel. De fijnste verzorgingsproducten voor poezelige voeten vind je hier.

Probeer geen nieuwe dingen uit als je aan de start staat voor je eerste (halve) marathon. Gebruik vooral de trainingen om te experimenteren met nieuwe dingen.

Heb jij wel eens last van blaren?

DSC_4044

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *