Hoe werk en kinderen prima samengaan – een gouden tip

Hoe krijg je alles gedaan in een dag? Soms lijkt het onmogelijk om alle ballen in de lucht te houden; werk en kids en dan ook nog sporten en sociale dingen… Maar met deze tips, én een gouden tip, zul je zien dat werk en kinderen prima samengaan.

Wij vrouwen kunnen álles tegelijk. De kids ’s ochtends keurig op school of crèche afleveren (lees: met het zweet op je voorhoofd, nét voor de bel gaat). Naar het werk racen, een social talk bij de koffieautomaat én keihard werken. In de pauze haal je nog even de laatste boodschappen en maak je een afspraak met de tandarts. Aan het einde van de dag ren je weer richting de opvang om vervolgens de avondspits in te duiken. En als ze eenmaal liggen… dan stort je uitgeput op de bank. Of ging je nou nog sporten?

Herkenbaar?
Zo’n dag is niet niks. Je jaagt jezelf continu op. Met als gevolg dat je vaak ’s avonds uitgeput op de bank zit. Maar hoe pak je het dán aan?

Begin de dag met rust in je hoofd
Start elke dag met een ademhalingsoefening van 2 minuten. Sta nét wat eerder op dan je kinderen of doe de oefening tijdens het douchen. Adem in door je neus, adem uit door je mond, verleng je uitademing en las een pauze in. Adem weer in als het nodig is, niet vergeten ;-) Houd dat 2 minuten vol (zet een timer aan). Herhaal dat weer voordat je gaat slapen. Zo begin én eindig je je dag rustiger.

Maak een to-do-lijst
Maak in het weekend alvast een to-do-lijst of planning voor de komende week. En noteer daar álles op. Dus welke verjaardagen staan op de planning, wat moet er mee voor school/crèche, wat gaan we eten (werk een weekmenu uit, dat scheelt je enorm veel gedoe) en wie gaat wanneer sporten. Ook al is het ritme wekelijks hetzelfde, hiermee creëer je in ieder geval rust in je hoofd.

Delegeer en organiseer: gun het jezelf
Maak het jezelf makkelijk. Delegeer en organiseer. Zet een schoonmaker in voor het grote werk – het is het geld écht waard – en vraag een student om het strijkwerk te doen. Zet wat vaker oppas in. Delegeer ook de boodschappen. Bestel het online, scheelt je enorm veel gedoe en tegenwoordig is de meerpijs weg te strepen tegen alle aanbiedingen die je online sneller vindt.

Haal zoveel mogelijk in huis: hamsteren!
Leg een grote voorraad aan. En dan heb ik het niet alleen over eten, maar ook cadeautjes en kaarten. Het scheelt je zeeën van tijd. Zorg voor inpakpapier, cadeaus geschikt voor elke leeftijd en versiersels. En wat betreft je kelderkast en vriezer: echt een must om aan te vullen. Daarmee tover je bij nood altijd iets op tafel.

Gouden tip!
Lijkt het je nog steeds heel lastig? Dan heb ik een gouden tip voor je. Focus je op 1 ding. Kader je activiteiten af. Dus als je thuis bent, laat je werk dan los en wees er ook echt voor je kinderen. Balanceer niet tussen je laptop, telefoon en het babyhapje maar doe 1 ding (en geniet daar ook van!). Andersom geldt dat ook: werk is werk en laat je niet afleiden door schattige kinderfoto’s via de crèche app of e-mails van de sportclubs van de kinderen.

Kortom: Wij vrouwen kúnnen veel tegelijk maar het is beter van niet. Focus is het toverwoord.

Heb jij ook een gouden tip om werk en kinderen beter te combineren?

Meer voor mama’s:
5 redenen waarom jonge moeders niet sporten
Zwanger en buikspieren trainen, hoe zit dat?
Havermout voor eigenwijze babies
Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap
Hardlopen achter de kinderwagen, zo doe je dat

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Anja van Dijk

Freelance communicatieadviseur op DOK dijkvana
Anja van Dijk is fanatiek (buiten)sporter en moeder van 3 jongens. Haar missie is om andere jonge moeders te motiveren in beweging te komen. En om haar kleine mannen zo gezond mogelijk te laten eten. Verder is Anja freelance communicatieadviseur en trainer bij Mom in Balance.

Laatste berichten van Anja van Dijk (toon alles)

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *