Road 2 WK triatlon: another week of tri-life

Na mijn next level koppeltraining van vorige week hoop ik deze week op wat minder tegenwind. Ik begin de combinatie werk en trainen wel steeds zwaarder te ervaren, maar ik weet dat het nog maar een paar weekjes zo extreem is. Hoe gaat het met de tri-life, lukte het me afgelopen week om een lekker ritme te vinden?

Maandag: nieuwe schoenen en in het wiel!
Ik begin de dag met een run. In alle vroegte sta ik op mijn nieuw bestelde hardloopschoenen buiten voor een duurloop. Ik heb heel smalle voeten en mijn vertrouwde Asics Nimbus 2A zijn uit de verkoop. Daar sta je dan op je smalle voeten met nagenoeg geen keuze meer in schoenen. Via via kom ik uit op het extra smalle model van de Brooks Glycerin 15 en die ga ik proberen! De schoenen lopen werkelijk heerlijk vanaf de eerste meters en mijn duurloop wordt daarmee bijna een temporun. Na een dikke 9 km tik ik thuis weer aan en kan mijn werkdag beginnen!

In de avond heb ik afgesproken om te gaan fietsen met Paul, iemand die véél beter en sneller kan fietsen dan ik. Ik voel vanaf de eerste meters al dat mijn run van de ochtend flink in de benen zit, maar wil natuurlijk doortrappen. Met pijn en moeite trap ik achter hem aan (thank god voor in het wiel hangen!) en na 60 km kom ik totaal versleten thuis. Ik wil alleen nog eten en naar bed en dat is dan ook wat ik doe. Truste!

Dinsdag: kiespijn…
Oei, de dag van gister heeft erin gehakt. Ik moet al vroeg aan het werk en kan dus sowieso niet in de ochtend trainen, maar dat is juist wel goed. Tussen de bedrijven door moet ik naar de tandarts en die behandeling maakt niet dat ik me beter voel. Ik skip mijn eigen CrossFit training, geef wel twee lessen en duik daarna met hoofdpijn en kiespijn mijn bed in. Hee, deze dag had ik me anders voorgesteld!

Woensdag: lekker klimmen
Yes, zwemmen! Hoewel het erg druk is in het zwembad vind ik deze ochtend toch echt heerlijk. Ik zwem ruim 3 km met 10×100 op tempo en fiets daarna voldaan naar mijn eerste afspraak van de dag!

In de avond ga ik nu dan wel naar CrossFit. Er staat een buddy workout op het programma met burpees en rope climbs. Hoewel touwklimmen normaal best ‘mijn ding’ is heb ik het vandaag loeizwaar! Buddy Stefan is killing me met dat tempo van ‘m! Ik kan hem niet bijhouden… Zelfs de burpees voelen zwaar en ik merk echt dat de tri-trainingen effect hebben op mijn CrossFit resultaten. Maar uiteindelijk finishen we na weet-ik-hoeveel burpees en 20 rope climbs each, dus hoppa: in the pocket! Daarna haast ik me gauw naar de bios voor de première van Atomic Blonde! Bij onze bios om de hoek hebben ze er een ‘Burgers & Beers’ eventje omheen gemaakt en dat is super leuk. Ik eet een heerlijke vega burger en geniet ontzettend van deze toffe actiefilm. Getraind, gewerkt, getraind en dan óók nog het gevoel van een vrije avond!

Donderdag: écht geen zin
Het plan is om in de avond te gaan fietsen dus ik ga niet lopen in de ochtend. Ik vond dat maandag niet zo’n goede combi, dus dat vermijd ik vandaag liever. Ik heb een leuke en goede werkdag maar merk wel dat de zin om te fietsen nog ontbreekt. Ik ben moe en heb voor het eerst in deze voorbereiding écht geen zin. Ik betrap mezelf erop dat ik hoop dat Sander (we zouden gaan samen fietsen) me appt dat hij geen zin heeft. Onzin natuurlijk, want die keuze kan ik prima zelf maken, ik heb daar alleen altijd wat moeite mee ;-) Om 18:00 uur klap ik mijn laptop dicht, bel ik Sander die inmiddels ook op weg naar huis is en besluiten we samen dat we inderdaad niet gaan. Gelukkig maar, want 2 uur later komt de regen met bakken uit de lucht!

Vrijdag: finishen als een tomaat
Om 6:00 uur gaat de wekker en hoe later in de week, hoe lastiger ik het vind om uit bed te komen. Maar ik ga er wel uit want het zwembad roept! Ik heb spierpijn van het touwklimmen (ja spierpijn na CrossFit is inmiddels the story of my life) maar de beweging in het water voelt goed. Na een rustige training waarin ik vooral focus op techniek en drills ga ik aan de slag!

Aan het einde van de dag wil ik eigenlijk nog even hardlopen, want dat heb ik alleen maandag nog maar gedaan. Op vrijdagmiddag heb ik eigenlijk zin om weekend te vieren, maar Joanne wil ook nog graag hardlopen en samen spreken we af dat we gaan. Stok achter de deur, hoppa! Dus 17:00 uur staan we buiten voor een pittige intervaltraining over de Maasboulevard heen-en-weer. Zo kunnen we beide ons eigen tempo lopen, maar trainen we toch samen. Tip van de dag! We lopen een kern van 5x (2+1) minuten en finishen met een hoofd als een tomaat. Blij dat we gegaan zijn, het weekend kan beginnen!

Zaterdag: verstandig met gewichten
Om 9:00 uur sta ik in de CrossFit box, jawel. Er staat een WOD op het programma met toes to bar, double unders en squat cleans. Ik besluit het gewicht van die laatste movement binnen de perken te houden omdat ik weet wat er morgen nog op het programma staat… I give it my all en moe maar voldaan schuif ik aan voor het ontbijt, mjam! De rest van de dag besteed ik aan ons balkon (we zijn aan een restyling projectje bezig) en gaan we gezellig eten met vrienden. Iets te laat op bed dus, maar ja het is weekend!

Zondag: kilometers maken
Ik ben alweer vroeg wakker, maar wat schijnt het zonnetje al heerlijk! Ik werk op het balkon aan wat verhalen voor Glow en daarna is het tijd om te trainen! Samen met Sander fiets ik vandaag een lange route. We gaan niet hard, maar dat hoeft ook niet altijd, ik moet nog steeds wennen aan veel kilometers maken. We fietsen naar Hoek van Holland en weer terug en hebben eenmaal thuis 80 km op de teller, hoppa!

Ik heb mijn loopschoenen in de berging staan voor direct een run er achteraan, maar ik heb al heel de rit zo’n honger (zelfs terwijl ik al mijn eten op heb) dat ik besluit om het bij ’t fietsen te laten. Na de tocht eten we heerlijk op het balkon, genieten! Ready for a new week…

Weektotaal
Zwemmen 5 km
Fietsen 140 km
Lopen 18 km
CF uren 2

Op 17 september sta ik in Rotterdam aan de start van het WK triatlon voor agegroups in de categorie D40-44, over de Olympische afstand; 1,5 km zwemmen, 40 km fietsen en 10 km lopen. Met jou deel ik mijn weg er naartoe. Heb je vragen? Let me know! Laat een comment achter of deel wat op Facebook. Vind ik leuk! 

Lees ook de eerdere blogs:
Road 2 WK triatlon: tegenwind
Road 2 WK triatlon: next level spierpijn
Road 2 WK triatlon: een rommelige week
Road 2 WK triatlon: de ‘eerste’ loodjes
Full training mode voor WK triatlon in Rotterdam

4 Comments

  • Wat een hectiek. Mutsje af! Verbaas me wel over de prominente plaats die CrossFit inneemt in je schema. En dat ondanks de drukte. Is het uit liefhebberij, of beschouw je CrossFit als zeer belangrijke basis voor de 3 duursporten?

  • Dank Paul! Het heeft meerdere redenen: 1) ja liefhebberij (ik vind het een fantastische sport!) maar ook 2) vasthouden van kracht. Ik zie krachttraining als essentieel onderdeel van mijn trainingen, ook bij duursport. Die 2 uurtjes per week zijn perfect voor mijn core kracht en de rest van het lijf. En 3) staat er na de triatlon een CrossFit wedstrijd op het programma dus wil ik niet te ver terugvallen… ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *