Road 2 WK Triatlon: een beetje extra rust

Er zit weer een week op! Deze week had ik een uitdaging voor mezelf om verstandig te zijn en wat extra rust in te lassen. Het deed me goed want daarna kon ik er weer fris tegenaan. Wat betekende dat voor mijn schema? Een nieuw weekoverzicht!

Maandag: een zwaar begin…
Ik begin de week weer met een flinke zwemsessie. Om 7:00 uur duik ik mijn vertrouwde badje in voor 3 km. Het voelt zwaar! En technisch is het slordig… Ik doe een progressieve set van 4×400. Tenminste… Dat is de bedoeling. Maar hoewel het voelt dat ik steeds harder ga zwemmen zegt de klok anders. Oeps! Nou ja, ik heb in ieder geval mijn meters gemaakt!

Aan het einde van de werkdag duik ik de CrossFit box in. Zoals je inmiddels misschien wel weet mis ik die trainingen een beetje nu ik zoveel andere trainingen op het programma heb. We doen een WOD met hardlopen, chest to bars en dumbell squat snatches en daarna werk ik nog aan mijn handstand walk, just for fun!

Dinsdag: rondjes in de regen
Dit is voor mij altijd een lange werkdag en trainen lukt niet altijd op deze dag. Ik wil tussen de bedrijven door nog gaan lopen, maar het wordt super krap. Ik weet toch drie kwartier vrij te maken en loop een temporun van 7 km. Omdat ik geen keuze heb in wanneer ik ga loop ik in de grootste stortbui van de hele dag. Binnen 3 seconden ben ik tot op mijn onderbroek natgeregend. Ik kan er wel om lachen, het werkt zelfs een beetje bevrijdend in deze drukke werkdag!

Mijn benen voelen zwaar, maar dat is eigenlijk al dagen zo. Ook heb ik al sinds zondag last van mijn darmen. Bij mij is dat vaak een teken van ‘stress’ in welke vorm dan ook. Ik kan tegenwoordig wat beter naar mijn lichaam luisteren en het gevoel van de afgelopen dagen zegt me genoeg. Het is tijd om even wat extra rust in te gaan lassen. Ik besluit dat ik morgen nog ga trainen, maar dan op een lage intensiteit (meer bewegen dan trainen dus) om daarna even 2 dagen helemaal rustig aan te doen.

Woensdag: tijd voor wat extra rust
Ik zwem deze ochtend maar 1,5 km en alles gaat op een heel laag tempo. Ik probeer vooral te focussen op techniek en souplesse en de vermoeidheid een beetje weg te zwemmen. Het vroege opstaan ging zeker niet vanzelf, maar een groot ontbijt maakt veel goed ;-)

Omdat ik me al een aantal dagen vermoeid voel – vooral mijn benen zijn zwaar – besluit ik wat extra rust in te lassen. Ik merk gewoon dat mijn lijf het nodig heeft. Als ik dit zou negeren dan loop ik het risico meer kwaad te doen dan goed, méér is zeker niet altijd beter. Ik ga daarom ’s avonds niet fietsen (wat wel op het schema stond) en relax met een kopje thee op de bank. De komende 2 dagen mag ik even niet trainen van mezelf, hoe lastig ook!

Donderdag: een échte rustdag
Geen enkele training op het programma dus vandaag. Ik zit heel de dag op kantoor want er ligt veel werk op me te wachten en ga aan het einde van de dag naar de masseur. Afgezien van het werk een échte rustdag dus! Na de massage ga ik eten met een vriendin en omdat het lekker weer is wandel ik nog drie kwartier naar huis. Heerlijk, daar kan ik dus ook echt van genieten!

Vrijdag: shoot!
Ook vandaag wordt er nog niet getraind. Na het werk heb ik wel iets heel leuks op het programma. Een toffe fotoshoot voor een event dat er binnenkort aankomt. Ik kan nog niet te veel verklappen, maar hou de social media kanalen in de gaten, want je kunt een plek op het event winnen! Na de shoot wil ik het liefst meedoen met de CrossFit WOD maar het mag echt nog niet. Morgen weer! Dus ik doe ’s avonds nog even een rondje door de stad en duik daarna heerlijk met een serietje op de bank.

Zaterdag: koppelen
Koppeltime! Ik word wakker en kan alleen vanmorgen koppelen dus ik ga gauw uit bed. Maar ik kijk naar buiten en… Bah! Grijs en grauw en het regent. Maar ja, ik kan alleen nu trainen, dus ik doe mijn fietsspullen aan en leg mijn loopspullen klaar. Het plan is 75 minuten fietsen en aansluitend 45 minuten lopen. Ik spring op de fiets en hoewel het niet meer regent ben ik net als dinsdag binnen 3 tellen doorweekt. De weg is zó nat dat het water om mijn oren spat. Maar eenmaal nat maakt het niet meer uit dus ik trap lekker door voor een Rondje Rotte met een kleine lus extra. Na 80 minuten en 40 km sta ik bij mijn loopspullen. Ik wissel en het plan voor het lopen is ‘ontspannen lopen’. Dat lukt. 9 km en 48 minuten later sta ik weer bij mijn fiets terug en ben ik klaaaaar! Sander en ik hebben onze trouwdag dit weekend, dus na de training en een warme douche vertrekken we voor een kort weekendje weg! We gaan ’s avonds heerlijk eten en ik geniet met volle teugen van al het lekkers!

Zondag: kwallen!
We zijn in Zeeuws-Vlaanderen voor onze anniversary en bleven daar ook slapen. Dat heb ik aangegrepen om mijn zwemspullen mee te nemen. Wanneer we vertrekken van onze slaapplaats gaan we dus niet direct naar huis. De eerste stop is het Veerse Meer waar ik van plan ben buiten wat meters te maken. Eenmaal een goede zwemplek gevonden vertrek ik voor een stukje van de steiger naar een eilandje en weer terug. Ik ben aan mijn eerste slagen bezig, zit ondanks de kou lekker in mijn ademhaling en dan kijk ik even relaxt om me heen. Wat?! Oh sh*t ik lig tussen de kwallen!! Ieks! Ik schrik ik er best een beetje van want de kwallen zijn overal. Ik maak rechtsomkeert en sprint – nu in een hoge ademhaling – terug naar de steiger. Eruit!
Ik baal ervan want ik wilde graag buiten zwemmen en was nu binnen 200 meter weer terug. We besluiten dus later op de route nog een andere plek te proberen. Bij het Grevelingenmeer heb ik meer geluk. Hoewel ik ook hier aardig wat kwallen tegenkom, zijn het er veeeeeel minder en durf ik redelijk door te zwemmen. Ik maak het echter niet al te lang en sta na 1,6 km weer op het strand. Done!

De rustdagen hebben me nieuwe energie gegeven. Op naar volgende week!

Weektotaal
Zwemmen 6,3 km
Fietsen 40 km
Lopen 16,4 km
CF 1 uur

Op 17 september sta ik in Rotterdam aan de start van het WK triatlon voor agegroups in de categorie D40-44, over de Olympische afstand; 1,5 km zwemmen, 40 km fietsen en 10 km lopen. Met jou deel ik mijn weg er naartoe. Heb je vragen? Let me know! Laat een comment achter of deel wat op Facebook. Vind ik leuk! 

Lees ook de eerdere blogs:
Road 2 WK triatlon: another week of tri-life
Road 2 WK triatlon: tegenwind
Road 2 WK triatlon: next level spierpijn
Road 2 WK triatlon: een rommelige week
Road 2 WK triatlon: de ‘eerste’ loodjes
Full training mode voor WK triatlon in Rotterdam

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *