Road 2 WK triatlon: klungelsmurf in het wisselvak

Na vorige week zat ik vol energie om er weer tegenaan te gaan. Dat is fijn en tegelijkertijd ook een valkuil. Want alle trainingen beginnen toch wel op te tellen zo bij elkaar… Redde ik het nog in de laatste zware trainingsweek?

Maandag: buddy workouts
Na een weekend München en nog een etentje op maandagochtend besluit ik mijn zwem- of loopsessie van de maandagochtend te verruilen voor een uurtje langer in bed. Ik heb een drukke werkweek voor de boeg en wil de week productief beginnen. Dat lukt en einde van de dag pak ik een CrossFit training mee. Het gaat eindelijk weer eens lekker! We doen een buddy workout met burpee box jumps en D-ball cleans en I. Love. Buddy. Workouts! Daarna staat er nog een snatch onderdeel op het programma. Leuk!

Dinsdag: ronde 1, beter stoppen
Voor mij altijd de drukste werkdag van de week en ik moet vroeg beginnen en lang doorwerken. Toch pers ik er in de box nog een workout uit tussendoor. Of het verstandig is? Dat is maar de vraag, want bij ronde 1 voelt het al alsof ik beter kan stoppen. Maar ja, als die klok eenmaal aan staat… ;-) In de avond na mijn werk ben ik zo moe dat ik besluit om van woensdag een rustdag te maken!

Woensdag: joggingbroek all day
Rustdag dus maar niet workwise. Eerlijk is eerlijk, ik mis wel mijn vaste zwemsessie van vandaag hoor. Het voelt een beetje awkward om niet naar het zwembad te gaan! Ik werk vandaag stapels to-do-punten weg en doe dat heerlijk thuis in mijn joggingbroek en met Pip op schoot. Winning! Het is superslecht weer dus stiekem vind ik het wel lekker dat ik niet de fiets op hoef vandaag… Ik heb trouwens ook behoorlijk spierpijn van die CrossFit training van gister.

Donderdag: drijfnat
Het regent nog steeds als ik wakker word. Maar rennen in de regen? I don’t care! Dus ik trek mijn schoenen aan, ga voor een klein rondje (want ik moet een beetje die vermoeidheid in de gaten blijven houden) en sta bijna 6,5 km later weer voor de deur. Drijfnat, haha! Na een warme douche vertrek ik naar kantoor en aan het einde van de dag heb ik geen tijd meer om te trainen. Morgen weer een dag!

Vrijdag: zwemmen in de regen
Mijn werkdag begint vandaag extra vroeg dus sporten in de ochtend is er niet bij. In de middag is het superslecht weer en tegenstrijdig genoeg is dat voor mij juist de reden om naar het buitenbad te gaan! Dan is het namelijk rustig in het bad en kan ik ongestoord mijn meters maken. Nat word je toch! ;-)

Zaterdag: happy b’day mom!
Mijn moeder is jarig en dat vieren we uitgebreid. Geen trainingen vandaag dus, behalve het trainen van de lach- en eetspieren. Sowieso is het verstandig om het rustig aan te doen verder want zondag staat er 1/8e triatlon in Amersfoort op het programma! Ik heb dit seizoen dus nog geen échte tri gedaan omdat de vorige een run-bike-run wegens blauwalg, dus ik voel al een beetje kriebels!

Zondag: team Rucola in Amersfoort
Wow, de wekker gaan om 6:30 want een uur later moeten we met fiets en al in de auto richting Amersfoort voor de Keistad 1/8e triatlon. We doen deze tri met diverse business teams voor Habitat For Humanity, super natuurlijk om voor zo’n goed doel te racen! Vanuit onze CrossFit box zijn we met z’n 9-en en dat is dolle pret! Samen met Daan en Joanne zit ik in ‘Team Rucola’ (lang verhaal) en we hebben er zin in… Hoewel, als we op het ponton staan voor de briefing worden we toch lichtelijk nerveus!

We mogen het water in. Mèèèèn, dat is koud! Mijn longen slaan volledig dicht en in schoolslag zwem ik rustig naar de startlijn. Rustig ademhalen is de enige focus die ik heb, want zo kan ik niet gaan zwemmen. Het duurt voor mijn gevoel maar 2 minuten maar dan ineens: de toeter! Ik spurt weg en lig gelukkig snel vooraan in de groep. Ik zie 2 mannen voor me en besluit in een comfortabel tempo met een van de mannen mee te zwemmen. Dikke prima.

Terwijl ik uit het water kom na 500 meter hoor ik dat ik als 1e vrouw het water uit ben. Toch altijd leuk, eerlijk is eerlijk. Ik ren naar het wisselvak en daar begint voor mij de ellende. Mijn wissels zijn mijn achilleshiel en ik word er altijd erg nerveus van. Ik probeer me in mijn schoenen te wurmen (wat niet goed lukt met natte voeten) zet alles op mijn hoofd, doe mijn nummer om en pak mijn fiets. Ik ren het vak uit en nu… Ik kan nog steeds niet rennend op de fiets springen, dus ik moet volledig tot stilstand komen om op mijn fiets te gaan zitten. Ik mopper! Ik wil gaan fietsen maar inklikken lukt niet en na 3 pogingen gaat mijn gemopper over in een ordinaire scheldpartij tegen mezelf. Ik ben boos op mezelf. Natuurlijk omdat het niet lukt, maar vooral omdat ik hardop sta te schelden (lekker voorbeeld Baans!). Na wat voor mij een eeuwigheid lijkt zit ik eindelijk ingeklikt en wel op de fiets en kan ik gaan, pfieuw!

Het fietsen gaat lekker! Ik voel mijn bovenbenen wel maar terwijl ik op mijn teller kijk begrijp ik dat ook. Ik rijd dik boven de 30, soms wel stukken tot 38 km/u en dat is een stuk harder dan ik normaal fiets. Die kilometers in de trainingen helpen dus wel! Na 2 rondjes kom ik na 22 kilometer weer aan bij het wisselvak en kan de volgende wissel beginnen. Ik probeer op de fiets mijn schoenen uit te doen, maar net als vorige keer lukt dat me niet. Potverdikkie!

In het wisselvak blijkt er een andere fiets op mijn plek te hangen en ik weet even niet waar ik heen moet met mijn fiets. Ik wurm ‘m er alsnog tussen maar weer werkt dit niet voordelig voor mijn zenuwen. My inner control freak is lost! ;-) De wissel van schoenen lijkt wederom ellenlang te duren en ik voel me echt de klungelsmurf onder de triatleten. Maar als ik dan eenmaal kan lopen ben ik weg en kan ik alle wissels (gelukkig!) achter me laten.

Ik loop een heerlijke en steady 5 km. Ik heb me voorgenomen vandaag ontspannen te racen en niet ‘in het rood’ te gaan en dat lukt goed! Ik trek – hoe verleidelijk ook – geen enorme eindsprint naar de finish, en kom met een big smile binnen in 1:15:57. Missie geslaagd, de laatste belangrijke training voor Rotterdam is in the pocket!

De komende 2 weken hoef ik niet zo veel te trainen en ga ik een beetje uitrusten voor Rotterdam. Wat ik wel ga doen? Klungelsmurf gaat wissels oefenen!

Weektotaal
Zwemmen  2,5 km
Fietsen 22 km
Lopen 11 km
CF 2 uur

Op 17 september sta ik in Rotterdam aan de start van het WK triatlon voor agegroups in de categorie D40-44, over de Olympische afstand; 1,5 km zwemmen, 40 km fietsen en 10 km lopen. Met jou deel ik mijn weg er naartoe. Heb je vragen? Let me know! Laat een comment achter of deel wat op Facebook. Vind ik leuk! 

Lees ook de eerdere blogs:
Road 2 WK triatlon: een beetje extra rust
Road 2 WK triatlon: another week of tri-life
Road 2 WK triatlon: tegenwind
Road 2 WK triatlon: next level spierpijn
Road 2 WK triatlon: een rommelige week
Road 2 WK triatlon: de ‘eerste’ loodjes
Full training mode voor WK triatlon in Rotterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *