5 redenen om je workout te skippen

Een workout overslaan? Neeee, daar doen we niet aan. Toch?! Of misschien wel? Niets is zo goed en motiverend als een lekker workout ritme. Toch kun je soms een heel goede reden hebben om wél een training over te slaan. Sommige signalen moet je serieus nemen; dit zijn 5 goede redenen om je workout te skippen.

1. Pijn
Je hebt pijn en pijn. Met wat pijnlijke spieren van de dag ervoor of een klein pijntje kun je prima aan je volgende workout beginnen. Vaak merk je zelfs al dat tijdens een goede warming-up die pijntjes ineens verdwijnen. Maar… heb je serieuze pijn, het gevoel dat er iets niet goed is, of verdwijnen de kleine pijntjes niet tijdens het trainen? Dan is het toch echt beter om een dagje vrij te nemen. Vergeet ook niet dat je spieren ‘gerepareerd’ worden (lees: dat je sterker wordt!) tijdens rust. Dus: is de spierpijn erg hevig, heb je veel dagen achter elkaar getraind, of heb je pijn op plekken waar het niet oké voelt? Doe je workout dan maar een dagje op de bank.

2. Vermoeidheid
Na een lange dag ben je moe. En als de wekker gaat ben je niet bepaald het zonnetje in huis. We weten allemaal dat je die vermoeidheid kunt doorbreken als je juist lekker gaat sporten. Even ontspannen tijdens het inspannen na een lange dag en je hoofd leeg sporten. Je krijgt zo een flinke dosis energie. Prima! Maar vermoeidheid kan ook een serieuzere vorm aannemen. Voel je je echt dagen achtereen vermoeid (fysiek of mentaal)? Of krijg je geen energie van je training, maar ben je alleen maar vermoeider? Dan is je workout een keer skippen geen slecht plan.

3. Te weinig slaap
Slapen is ook trainen. Tijdens het slaapproces herstelt je lijf en die uurtjes Zzzz heb je dan ook hard nodig om gezond en fit te blijven. Train je regelmatig en merk je dat je steeds vaker de slaap niet kunt vatten? Of lig je vaak wakker ’s nachts? Wees dan alert, want slaapproblemen kunnen een signaal zijn van overtraining. In dat geval is het slim om eens wat meer rust te pakken en te zien wat dit met je uurtjes slaap doet. Wil je tijdens zo’n rustperiode niet alleen couch surfen? Ga dan voor een relaxte wandeling. En check of deze tips je kunnen helpen met een betere nachtrust.

4. Ziek
Trainen kan juist helpen om te voorkomen dat je ziek wordt met een flinke boost voor je immuunsysteem. Met een snottertje of wat keelpijn kun je ook prima een rustige training doen en dat kan je zelfs helpen bij je herstel. Maar heb je het echt flink te pakken? Blijf dan maar beter in bed of onder je dekentje op de bank. En laat je lekker verzorgen, want een beetje TLC zo op zijn tijd vindt iedereen wel fijn toch?

5. Wedstrijd
Een wedstrijd op de planning? Dan kan alle energie (of zenuwen….) ervoor zorgen dat je juist de dagen van tevoren graag wilt trainen. Je voelt je sterk en fit, dus geen probleem toch? Maar wil je pieken tijdens je wedstrijd? Dan kun je die training toch echt beter even laten zitten één of twee dagen van tevoren. Pak lekker je rust en bewaar die opgekropte energie voor het moment dat het startschot gaat.

fit

Bron: boxlifemagazine.com

Meer lezen:
Sporten als je ouder wordt
7 feiten en fabels over slapen
Is perfectionisme goed of slecht?
Zo krijg jij jezelf van de bank af
Waarom je van sporten gelukkig wordt

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *