Yoga etiquette: 10 do’s and don’ts

Doe je aan yoga of wil je ermee beginnen? Good for you! Yoga is namelijk hartstikke goed voor je. Verschillende onderzoeken tonen aan dat yoga rugklachten kan verminderen en een bijdrage levert aan je algehele gezondheid, zowel fysiek als mentaal. We geven een lesje ‘yoga etiquette’: 10 do’s & don’ts die je helpen om meer uit je yogalessen te halen!

1. Kom op tijd
Zorg dat je minimaal 15 minuten voordat de les begint aanwezig bent. Voor je fellow yogi’s is het vervelend als je de studio in komt hollen met je matje onder je arm, terwijl de les al is begonnen. Maar ook voor jezelf voelt het niet fijn om een les gehaast te starten. Rol voordat de les begint je yogamat uit en ga alvast in savasana (lijkhouding) liggen of doe een andere asana (pose) die je prettig vindt. Zo begin je de les relaxt en haal je meer uit je yoga practice.

2. Draag een comfortabele outfit
Draag kleding waarin jij je lekker voelt en die ook goed blijft zitten als je voorover buigt of je benen in de lucht steekt. En vergeet je handdoek niet! Van sommige lessen ga je behoorlijk zweten, fijn als je dan even je hoofd en matje kunt afvegen.

3. Nuchtere maag
Yoga kun je het beste doen op een lege maag. Zorg dat je minimaal 2 uur van te voren een lichte maaltijd hebt gegeten.

4. Houd rekening met je fellow yogi’s
Natuurlijk is het fijn voor jezelf en omgeving dat je fris ruikt, maar niet iedereen houdt van sterke of bloemige luchtjes. Don’t go crazy met je parfum of deo dus. Ook uitgebreid bijkletsen met een vriendin in het leslokaal is echt een don’t! Dat je je smartphone voor de les in je locker opbergt hoeven we niet te vertellen, toch?

5. Luister naar je lichaam
Doe voordat de les begint een bodyscan. Hoe voelen je benen, heupen, rug, schouders, armen en nek? Voel je ergens pijn of spanning? Hoe is je energie-level? Ben je gestrest? Als je jezelf tijd geeft om stil te staan bij hoe je je voelt kun je daar rekening mee houden tijdens de les. Bovendien helpt het je om beter te ontspannen én ben je je na de les meer bewust van wat deze practice voor je heeft gedaan. Win-win!

6. Laat los
Probeer je werkdag en wat er nog op je to-do-list staat los te laten zodra je op je yogamat stapt. Als je met je aandacht ergens anders bent dan op de mat, voelen de oefeningen moeilijker en zwaarder. Heb je hier moeite mee? Lees deze 4 tips.

7. Don’t push it
In plaats van jezelf te pushen zo diep mogelijk of volledig in een pose te gaan, heb je er meer aan om te doen wat je kunt zonder het risico een blessure op te lopen. Na een tijdje zul je merken dat je de poses steeds beter onder de knie krijgt. Je hoeft echt niet elke pose perfect te kunnen om van de voordelen van yoga te profiteren. Yogalerares Anat Geiger laat elke maand in Yoga Magazine zien dat sommige mensen vanwege hun lichaamsbouw een bepaalde pose nooit ‘volgens het boekje’ kunnen, simpelweg omdat de stand van hun botten dat niet toelaat.
Tip: neem eens een kijkje op Anat’s site My Fat Yogi voor workouts, wijze woorden en spiritueel inzicht. Bovendien is Anat het levende bewijs dat je niet lang en dun hoeft te zijn voor yoga en dat iedereen aan yoga kan doen.

8. Houd je aandacht op je mat
Van jaloerse blikken werpen op die bendy dame naast je die in haar downward facing dog wél met haar hielen op de grond staat word jij niet beter. Zo raak je alleen maar gefrustreerd. En da’s natuurlijk helemaal niet zen! Yoga doe je voor jezelf. En net zoals zoveel dingen in het leven: it’s a process. Enjoy the ride! 

9. Relax
Probeer zoveel mogelijk te ontspannen in een pose. Wanneer je je focust op je ademhaling kun je beter ontspannen zodat je een pose beter volhoudt én er dieper inkomt.

10. Sta even stil
Neem na de les een momentje voor jezelf om stil te staan bij de oefeningen die je hebt gedaan, wat je heb geleerd en hoe je lichaam voelt. Bedank jezelf dat je deze tijd voor jezelf genomen. Namasté!

Yogalab2

Meer yoga inspiratie:
Zo houd je je aandacht op de mat: 4 relax tips
Start je dag met een zonnegroet
5 yoga poses voor hardlopers
10 redenen om yoga te doen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *