Zeven tips voor een gecontroleerde eetlust

Ken je dat, van die dagen dat je eetlust een eigen wil lijkt te hebben? Je hebt constant een soort hongergevoel en regelmatig snack attacks. Hoe kun je die trek nu bedwingen en zorgen voor een gezonde eetlust? Met deze zeven eenvoudige tips voor een dagelijkse routine lukt het je vast!

1. Drink meer water
Veel mensen verwarren honger met onvoldoende hydratatie. Voldoende drinken houd je niet alleen goed gehydrateerd, maar zorgt er ook voor dat je minder trek hebt. Zet een fles water op je bureau of neem mee in je tas, zodat je voldoende water drinkt. Na een tijdje het ‘smaakloze’ water een beetje zat? Doe er dan wat fruit in, zoals schijfjes citroen, sinaasappel of aardbei, of kies voor een frisse variant met stukjes komkommer en verse munt.

2. Kom in beweging

Denk je dat je honger krijgt van sporten? Dat lijkt misschien zo, maar in werkelijkheid vermindert je eetlust door bewegen, zo blijkt uit onderzoek. De kans dat je een minder grote portie eet na het sporten is dus zeer reëel.

3. Ontbijten

Sla je het ontbijt over? Dan is de kans groot dat je de hele dag door trek hebt en uiteindelijk ook meer eet gedurende de dag. Een goed ontbijt brengt je stofwisseling op gang en zorgt ervoor dat je je langer voldaan voelt.

4. Energieke eiwitten
Eiwitten houden je langdurig energiek en geven een verzadigd gevoel. Eiwitten zijn dan ook van belang bij alle maaltijden, van ontbijt tot en met avondeten. Kwark, een gekookt eitje, noten, Hüttenkäse, vis, mager vlees en peulvruchten zijn allemaal eiwitrijke voedingsmiddelen waarmee je trek tussen de maaltijden door vermindert.

5. Tea time

Geef je na-de-maaltijd-snack-trek een gezonde facelift. Een kop warme kruidige thee na de maaltijd  helpt je om het idee dat je nog trek hebt te stillen en zorgt voor een voldaan gevoel.

6. Eerlijkheid duurt het langst

Kijk kritisch: snack je vooral uit verveling of als je veel stress hebt? Wanneer je je hiervan bewust bent kun je het eerder te signaleren en er iets aan doen. Met stress-eten doe je jezelf slechts kort een plezier. Probeer bewust te te zijn van wat je eet – ook als je stress hebt – en sla deze vijf tips om gezond te eten er nog eens op na.

7. Eet regelmatig
 en gevarieerd
Sla geen maaltijden over. Je lichaam heeft voeding (=energie!) nodig. Zorg ervoor dat elke maaltijd voldoende eiwitten en gezonde vetten en koolhydraten bevat zodat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je de hele dag door trek hebt, kun je proberen om een aantal kleinere maaltijden verspreid over de dag te eten.

Hoe bedwing jij je hongergevoel en snack attacks?

 

cookie rgbstock

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *