Zo blijf je fit als het heet is

Iedereen kent ze wel: die typisch Hollandsche zomerdagen. Vaak een paar (hete) dagen achter elkaar, gevolgd door een flinke onweersbui en (mili)liters regen. Hoe blijf je als hardloper toch je ritme en fitheid behouden tijdens die hete en wisselvallige zomerdagen? Wij geven je handige tips!

Tip 1: Stay safe!
Juist in de zomermaanden, waarin je routine door vrije dagen en weersomstandigheden ietwat overhoop kan liggen, is het extra belangrijk aandacht te houden voor de momenten waarop je jouw rondje gaat rennen. Je hebt deze zomer misschien wel wat meer tijd door vakantie en langere dagen (want: langer licht), maar op hete dagen ga je natuurlijk niet op het heetst van de dag rennen. Wij strikken onze veters bijvoorbeeld zo vroeg mogelijk in de ochtend of wat later op de avond, als het niet (meer) zo hottie-hottie is. En als die onweersbuien zijn voorspeld..? Blijf veilig en stel bij voorkeur je rondje uit totdat donder en bliksem voorbij zijn!

Tip 2: Kies de juiste kleding
In de zomer heb je niet veel meer nodig dan een short, shirt en schoenen om je rondje te gaan doen (hoera!). Maar welk materiaal kies je? Drijft het je zweet goed genoeg af? En ga je voor zonder of toch met mouwtjes? Kijk eens bij deze hardloopkleding-tips voor het rennen bij verschillende temperaturen.

Tip 3: Beschermlaagje
Echt, je huid is de allerbeste beschermlaag van je lijf en van enorme invloed op je gezondheid, dus wees er extra lief voor tijdens deze hete dagen! Zeker voor de duurlopers onder ons is het belangrijk plekken zoals de nek, kuiten en achterkant van de armen niet te vergeten. Ga voor een goede (dikkere) crème met hoge SPF die past bij jouw huidtype en duur van blootstelling aan de zon. Naast crèmes kun je ook denken aan andere vormen van zonbescherming.

Tip 4: Hydration on top
Denk tijdens deze hete dagen extra goed na over je vochtbalans voordat je de deur uitrent. Hoe lang ga je weg? Kom je langs water- of drankpunten? Neem in ieder geval van tevoren wat slokken water en draag bij voorkeur wat extra water bij je. Daar heb je natuurlijk handige gadgets voor: van belts met mini-flesjes tot camelbags met een waterzak. Vochtbalans goed in de gaten houden? Probeer eens een van deze apps.

Tip 5: Lagere intensiteit 
Ok, dat je wilt knallen tijdens je training snappen we natuurlijk! Maar let je wel goed op hoe je lijf reageert op de warmte? Die benauwde temperaturen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je oppervlakkiger ademhaalt. Luister dus goed naar je lichaam en de signalen die het geeft: wandel wat vaker tussendoor of stel je rondje (en verwachtingen!) bij. Work it out tijdens de zomer, maar train met mate dus!

Heb jij nog tips voor hardlopen in de zomerhitte? Laat ze hieronder achter!

Lees ook:
Een PR neerzetten? Ga taperen!
Trainen met een weerstandsband: 4 oefeningen voor sterke billen
Trainen met een speedladder: word sneller en wendbaarder
Do’s & don’ts na je training
Vragen die je krijgt als je voor een marathon traint

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.
is eigenaar van De Fit | communicatief label. Als communicatieadviseur en tekstschrijver helpt ze mensen en organisaties hun verhaal te vertellen. Om zelf fit te blijven doet Eline aan hardlopen, spinnen, yoga, longboarden en... tafeltennis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *