Stilstand in je workout? Zo doorbreek je het plafond!

Je gaat braaf een paar keer per week naar de gym, yogastudio of loopt je rondjes hard. En dan ineens: BAM, het plafond. Je wilt jezelf wel verbeteren, maar het lukt niet. Je krijgt maar niet meer dan dat ene gewicht gelift, komt niet voorbij die 6 kilometer of blijft tobben met die moeilijke yoga pose. Hoe komt dat? En nog belangrijker, hoe kom je er doorheen? Met deze tips doorbreek jij je workout plafond!

Minder effectief
Iedereen die sport komt af en toe tegen dat plafond. Je lichaam raakt steeds meer gewend aan de belasting, bewegingen en inspanningsduur. Heb je veelal dezelfde routine in de gym of op de mat? Loop je vaak dezelfde rondjes? Dan wordt langzaam maar zeker de training steeds ietsje makkelijker. Maar dat betekent ook dat je workout steeds iets minder effectief wordt. Tenminste… Als je vooruitgang wilt boeken. Dus als je meer wilt tillen, verder of harder wilt lopen, of dieper in een yogahouding wilt, dan moet je uit je comfort zone! Met deze vier tips doorbreek je het plafond!

1. Andere bewegingen
Verandering van spijs doet eten wordt wel gezegd. Veranderen van je vaste routine in beweging is ook goed voor je. Dus loop je alleen maar hard? Ga dan ook eens krachttraining doen of zwemmen. Doe je in de gym en yogastudio steeds dezelfde oefeningen? Pas je schema aan met nieuwe oefeningen en doe eens een andere vorm van yoga waarin je andere asana’s leert. Door het combineren van verschillende sporten en verschillende moves wordt sporten niet alleen uitdagender en afwisselender, maar kun je ook de stilstand doorbreken.

2. Intensiteit omhoog
Van intervallen word je groot en sterk. Wissel je dumbells af met een HIIT-sessie en vervang tenminste één looprondje in de week door een pittige intervaltraining. Pak een power yoga klas mee of wissel je yoga-uurtje eens in voor een fikse conditietraining. Zwem je altijd baantjes in hetzelfde tempo? Doe eens een interval zwemtraining. Omhoog dat tempo!

3. Belasting omhoog
Ook door de belasting op te schroeven kun je het plafond doorbreken. Hiervoor moet je écht uit je comfort zone stappen, dus houd er rekening mee dat je een drempel over moet. Krachttraining? Kilo’s omhoog en aantal herhalening naar beneden. Kijk eens hoe ver je komt. Loop je doorgaans twee keer per week? Probeer dan eens om de week naar drie keer te gaan. Probeer wat meer chaturanga’s. Pak thuis een extra buikspiersessie mee. Voeg eens gewicht toe aan je structurele sprongoefeningen. And so on… Maar let op: maak het niet te gek en voer de belasting niet té snel op, want met een blessure ga je dat plafond natuurlijk zeker niet doorbreken. Je grenzen verleggen dus, uit je comfort zone, maar óók je gezonde verstand gebruiken!

4. Een concreet doel
Voor de meeste mensen werkt het goed om een concreet doel te stellen. Zo kun je toegewijd ergens naartoe werken en leven. Stel een datum waarop je een bepaald gewicht wilt kunnen liften, schrijf je in voor die 10 kilometer run, of zet in je agenda dat je over vier maanden die hoofdstand wilt masteren. Je zult zien dat een doel je helpt om ergens naartoe te werken en dat het je motivatie en plezier een extra boost geeft!

Dus kom maar uit je comfort zone! Welk plafond wil jij doorbreken?

crossfit deadlift

Lees meer:
Winterdipje? Zo krijg jij jezelf toch van de bank af
Sterke benen? Jump!
5 core favorieten
6 push up variaties

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

3 Comments

  • Altijd goed om uit je comfort zone te stappen. Als je steeds hetzelfde doet went je lichaam aan de belasting inderdaad. Heb de laatste periode getraind om spiermassa te verhogen, de komende periode ga ik zwaardere gewichten pakken en minder herhalingen maken om mijn maximale kracht te verhogen :)

  • Fijn artikel! Ik merkte in de zomer heel duidelijk dat ik een plafond bereikt had met zwemmen. Maar in de winter zwem ik altijd veel minder (4/5 in de week in de zomer tegen 2-4 keer per maand), en het kost me allemaal veel meer moeite in een binnenbad, dus het duurt wel weer even voor ik het plafond weer bereikt heb. Maar dan weet ik nu in ieder geval wat ik eraan kan doen :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *