Zo word je een ochtend hardloper

’s Ochtends vroeg hardlopen, wij houden ervan! Terwijl iedereen nog lekker ligt te slapen of op de snooze-knop drukt, lopen wij in alle rust ons rondje. Het voelt een beetje alsof je alleen op de wereld bent; je komt bijna niemand tegen en er is weinig verkeer. Als het lopen dan ook nog eens lekker gaat voelt het als een soort meditatie. Zo begin je fit en met een frisse geest je dag. Bovendien werkt het enorm motiverend als jij er een workout op hebt zitten terwijl anderen nog aan hun dag moeten beginnen. Maar ’s ochtends hardlopen heeft meer voordelen. Uit onderzoek blijkt dat hardlopers die ’s ochtends trainen vaker lopen dan hardlopers die later op de dag trainen. Met deze tips lukt het je om een ochtend hardloper te worden.

>> ’s Morgens sporten? Zo lukt het!

  1. Ga op tijd naar bed
    Als je goed uitgerust bent is het makkelijker om vroeg op te staan, zorg dus dat je 7 tot 8 uur slaap krijgt. Als je dit regelmatig doet, merk je vanzelf dat je ’s avonds eerder moe wordt en wordt het makkelijker om op tijd te gaan slapen én eerder op te staan.
  2. Maak een plan
    Bedenk de avond ervoor hoe ver je wilt lopen en welke route. En of dit haalbaar is als je op tijd op je werk wilt zijn. Hoeveel tijd heb je na je run nodig om te douchen, wat te eten en naar je werk te gaan? Als je een goed plan hebt hoef je dat de volgende ochtend alleen nog maar uit te voeren.
  3. Zet je wekker ver weg
    Zet je wekker op een plek zodat je uit bed moet stappen om ‘m uit te zetten. Nu ben je toch al opgestaan en kun je net zo goed gaan hardlopen.
  4. Leg je spullen klaar
    We zeggen het vaker: prepping is everything. Check wat voor weer het wordt en leg je running gear vast klaar. Dan kun je de volgende ochtend meteen je hardloopkleren aantrekken als je uit bed komt. Even een plens water in je gezicht en je bent good to go.
  5. Drink water
    Sommige hardlopers lopen ’s ochtends het liefst op een nuchtere maag. Anderen eten een banaan of schaaltje yoghurt voordat ze deur uit rennen, of eten voordat ze naar bed gaan iets lichts zodat ze de volgende morgen niet met een knorrende maag opstaan. Je zult zelf moeten uitproberen wat voor jou werkt. Als je tot een uur traint hoef je in principe niet te eten. Wél is het belangrijk om wat te drinken, een groot glas water of een kop thee bijvoorbeeld.

>> 10 beauty tips: zo ben je snel weer fris en fruitig na je workout

hardlopen 2
Meer running:
Waarom hardlopen in het buitenland zo leuk is
Hoe ga je om met kritiek op jouw liefde voor hardlopen?
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run
Sneller hardlopen? Pas je training aan
Beginnen met hardlopen? 5 tips voor je eerste stap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

1 Comment

  • Leuk! Ik ben net begonnen met hardlopen en ik ga altijd ’s ochtends! Maar goed, ik moet voor m’n werk altijd heel vroeg op, dus als ik op m’n thuiswerkdagje om 6.30 buiten sta, voelt dat bijna als uitslapen. Inderdaad heel fijn dat je dan al actief bent geweest. En ik krijg snel steken in mijn zij, dus ik ga het liefst als ik nog niets gegeten en gedronken heb (op een paar slokjes water na),

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *