Alles over zonbescherming op een rij

We love the sun! Het licht, de warmte, het vrolijke gevoel dat-ie geeft… Hoewel zonlicht een positieve uitwerking op ons heeft én het de belangrijkste bron is voor je dagelijkse dosis vitamine D, moeten we ons toch goed beschermen tegen de koperen ploert. Daarom hebben we een aantal feiten en tips over zonbescherming voor je op een rij gezet, een handig geheugensteuntje voor als je de zon in gaat.

>> Fijne suncare producten voor sporters

  • Het zonnespectrum bestaat uit 3 soorten straling bestaat. UV-A dringt door de middelste huidlaag en versnelt de veroudering van de huid. UV-B dringt door in de bovenste huidlaag en zorgt ervoor dat je bruin wordt, maar ook dat je verbrandt. UV-C is de krachtigste van de 3, maar bereikt de aarde niet dankzij de ozonlaag.
  • Ook achter glas kun je verkleuren. 50 procent van de UV-A stralen dringt door glas heen.
  • Het advies van de American Academy of Dermatology is om een zonnebrandcrème te gebruiken met minimaal SPF 30.
  • Ook als je een hoge factor gebruikt zul je je meerdere keren op een dag moeten insmeren, omdat de werking van de filter op een gegeven moment verloren gaat. Daarom geldt het advies je elke 2 uur in te smeren. Heb je een duik in de zee genomen of gesport, smeer dan extra.
  • Belangrijker dan de factor is het gebruik van de crème. De meeste mensen gebruiken namelijk veel te weinig, naar schatting 25 tot 50% van de aanbevolen hoeveelheid. Voor je gezicht heb je ongeveer een halve theelepel nodig. Voor je armen en benen zo’n 4 eetlepels nodig en voor je romp (voor en achter) nog eens 2 eetlepels.  En vergeet je oren, hals, handen en voeten niet! Gebruik je een spray dan heb je per lichaamsdeel ongeveer 15 popjes nodig voor een goede bescherming. Aan 1 fles voor je vakantie heb je dus zeker niet genoeg…
  • Je kunt de filters van de producten niet bij elkaar optellen. De hoogste factor geldt. Smeer je je gezicht in met een dagcrème met SPF 15 en daarover een zonnebrandcrème met SPF 30, kun je dus uitgaan van een bescherming van SPF 30.
  • Blijf op het heetst van de dag uit de zon, draag een pet en zonnebril.
  • Bewaar zonneproducten op een koele en donkere plek. Ga je naar het strand? Laat de fles dan niet op je handdoek liggen, maar stop ‘m in je tas.
  • Gebruik geen zonneproducten van vorig jaar. Na een jaar beginnen zonneproducten hun beschermende effect te verliezen.

sun2
Lees ook:
Vitamine D: alle feiten op een rij
De top 7 vitamine C bommen
Buiten zijn is gezond: 5 redenen
10 tips voor meer energie
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *