Zwem fails. Plus de oplossingen!

Hou jij van zwemmen? Heerlijk door het water zweven, werken aan je conditie én je spieren en een ijzersterke core kweken. Klinkt goed hè?! En dat is het ook. Maar de mindere kanten van de sport (hallo brilafdruk en strohaar!) herken je vast ook. Geen nood, wij hebben de oplossing voor al deze zwem fails!

Brilafdruk
Leuk hoor, een uurtje zwemmen. Maar die zwembril staat de komende uren nog wel in je gezicht geprent! Je zal de eerste niet zijn aan wie gevraagd wordt of je slecht geslapen hebt (“nee dit zijn geen mega wallen”), op wintersport bent geweest (“hoezo, zie jij kleurverschil dan?”) of eczeem hebt rond je ogen (“neehee!”). De oplossing? Met een goede zwembril wordt de afdruk minder heftig. Maar ook een goede hydraterende crème inmasseren na het zwemmen en een vleugje make up helpen!

Chloorblokje
Wie herkent het niet? De hele dag ruik je naar een chloorblokje als je de dag begonnen bent met een fijne zwemsessie. Lekkerrrrr. Niet zo charmant wanneer je naast iemand zit. Wat te doen? Er zijn meerdere foefjes om deze chloorgeur te verminderen. Neem een koude douche in het zwembad voordat je het water in gaat. Je poriën sluiten zich zodat minder chloor je huid kan binnen dringen. Je kunt je ook vooraf insmeren met een goede huidolie of lotion, doe dit alleen niet vlak voordat je het water in gaat. Je creëert als het ware een beschermlaagje waardoor stoffen minder snel worden opgenomen door je huid. Na het zwemmen pak je een lekker warme douche mét een lekkere hydraterende douchecrème. Door de warme douche gaan je poriën open en was je je lijf lekker schoon en fris. Natuurlijk helpt het ook om na het zwemmen je huid te verwennen met een goede (en lekker ruikende) lotion. Zo, je bent weer zo fris (ruikend) als een hoentje!

Haarfijn
Jammer dat je haar zoveel te lijden heeft van dat zwemmen. Een badmuts op je hoofd of het elastiek van een zwembril in je haar is niet echt bevorderlijk voor je lokken. Om maar niet te spreken over de uitdrogende werking van chloorwater. Zwem je vaker dan zul je merken dat die gezonde bos steeds meer op een bosje stro begint te lijken… Maar gelukkig zijn er heel veel verzorgende producten die je haar een echte oppepper kunnen geven. Dat is de investering waard! Vraag naar de juiste producten hiervoor bij je kapper. Daarnaast helpt het om je haar nat te maken met koud water voordat je je badmuts opzet. Net als bij je huid geldt dat het dan minder chloor opneemt. Fijn!

Schuurplekken
Niet alleen hardlopers kunnen last hebben van schuurplekken, ook zwemmers vallen in de categorie ‘baat het niet, dan schaaft het wel’. Vooral als je meerdere malen per week voor een langere sessie het water in duikt, kunnen de banden van je badpak behoorlijk nasty plekken achterlaten. De truc? Vooraf vaseline smeren! In je nek en in de badpakronding onder je oksel een dot van het gladde goedje en je bent good to go voor een schuurvrije sessie!

Tijdvast
Lekker doorzwemmen kan alleen op de vastgestelde tijden in het zwembad en die zijn vaak hartstikke onhandig! Bijvoorbeeld later in de ochtend zodat je niet meer op tijd op je werk komt. Of midden op de dag, maar hee, je hebt wel meer te doen toch? Of ’s avonds zo laat dat je echt geen zin meer hebt om van de bank af te komen. Maar hoera! De oplossing is niet ver weg. Want met het aanbreken van de lente warmt ook het water weer op en kun je straks gewoon weer lekker buiten zwemmen. Op het tijdstip dat jou goed uitkomt. Handig! Misschien kun je toch ook eens aan die triatlon gaan denken?

Wat vind jij de ultieme zwem fail?

zwem fails

Meer zwem tips?
Zwemmen en etiquette: 8 tips
Zwemmen: een HIIT sessie
Zwemmen op vakantie: 5 tips
Zwemmen, workout met voordelen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , ,

5 Comments

  • Een dikke buik hebben omdat je teveel lucht en water hebt ingeslikt!

  • Je moet het zwembad wel vol laten hè Roland ;) Probeer onder water zo lang en rustig mogelijk uit te ademen (blazen). Dan heb je minder kans op verslikken en slokken water!

  • Vooral dat van die tijden! Eindelijk gaat dinsdag het openluchtbad weer open. In m’n eigen woonplaats helaas pas halverwege mei.. Ik kan niet wachten!

  • Ik heb een fail waar ik nog geen echt goede oplossing voor heb gevonden: het zwembrilletje dat beslaat! De tip was om er shampoo in te doen en dan goed uit te spoelen en dat werkt wel ok, behalve dat je daarmee de eerste 5 minuten vooral shampoo proeft. Hebben jullie een betere oplossing?

  • De zwembril zo droog mogelijk houden, zo lang dat lukt. Dat werkt eigenlijk het beste. Ja af en toe uitspoelen met shampoo (of beter nog afwasmiddel) en droog wrijven met een zachte doek werkt ook aardig. Maar hoe dan ook kun je niet voorkomen dat je zwembril op een gegeven moment gaat beslaan. En zwembril heeft namelijk een speciale anti-fog laag. Deze laag slijt er langzaam af naarmate je de bril veel gebruikt. Door wrijven, met je vingers in de bril en bijvoorbeeld een stugge handdoek gaat deze laag er nog veel sneller af, omdat je dan de laag beschadigt. Kortom: veel TLC voor je bril, zo lang mogelijk droog houden en alleen met een zachte doek (net als bij een echte bril) af en toe schoonmaken en opwrijven. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *