Zwemtip 1: basishouding

Wat veel mensen niet weten is dat een goede houding bij zwemmen de basis is van alles wat je doet in het water. Bij een goede basishouding is de stroomlijn het uitgangspunt en draait alles om… je core!

Om naar een betere borstcrawl te werken gebruik ik het ‘BBB model’: Basishouding, Benen, Borstcrawl. Het is belangrijk om eerst de basishouding goed onder de knie te krijgen. Deze keer staat de eerste B centraal en krijg je tips over een goede houding in het water.

Droog oefenen

Het is goed om op het droge de basishouding te oefenen, zodat je beter voelt wat je moet doen als je eenmaal in het water ligt.

Ga met je voeten tegen elkaar staan en druk je benen tegen elkaar aan zodat ze wat op spanning staan. Kijk naar voren en houd je nek lang. Kantel je bekken naar voren, trek je navel in en houd spanning op je buik en rug. Breng je armen langs je oren boven je hoofd en leg boven je hoofd je handen op elkaar. Je bovenarmen voel je tegen je oren. Kom nu op je tenen staan in deze houding en houd dat een aantal seconden vast. Kom daarna weer terug op platte voeten en herhaal dit een aantal keer.

Afzet in stroomlijn
Stroomlijn zweminfoNLProbeer tijdens het baantjes trekken een aantal keer de volgende oefening om aan je basishouding te werken:

Laat je onder water zakken en zet zo krachtig mogelijk af van de kant. In de basishouding – dus helemaal gestroomlijnd en met je handen op elkaar boven je hoofd – probeer je zo ver mogelijk te drijven zonder te gaan zwemmen. Je gaat pas weer zwemmen als je helemaal uitgedreven bent en dan maak je de baan gewoon af. Hoe beter je basishouding, hoe beter je stroomlijn en des te verder je komt.

Rugligging
stroomlijn rug ddiepensNLIn rugligging is het wat minder zwaar om de basishouding te oefenen. Deze oefening is fijn om te doen als je de houding verder wilt verbeteren.

Ga in de basishouding op je rug liggen. Houd je armen boven je hoofd en zwem rustig een beenslag op en neer (kick)
. Je houding is je belangrijkste aandachtspunt tijdens deze oefening. Let er op dat je heupen aan het wateroppervlak blijven, dit doe je door spanning op je core en billen te houden. Het is de bedoeling dat je lichaam als een plank in het water ligt en alleen je benen op en neer bewegen om vooruit te komen. Je kunt dit bijvoorbeeld 4×50 meter doen. Na elke 50 meter neem je even rust voordat je aan de volgende herhaling begint.

Oefening baart kunst
Een goede basishouding volhouden tijdens een hele training is in het begin best moeilijk. Maar hier geldt – net als voor al die andere dingen – oefening baart kunst! Probeer tijdens het maken van je meters te denken aan de volgende drie punten voor een goede basishouding:

  1. Navel intrekken
  2. Bekken kantelen
  3. Spanning op je core

Succes!

zwemmen

Afbeeldingen header: Speedo 

 

The following two tabs change content below.

Madelon Baans

Madelon is partner van Glow, zelfstandig communicatie professional op gebied van sport & gezondheid, oud olympisch zwemster en schrijft graag over haar passie voor sport, gezondheid en gezond & lekker eten.
Tags from the story
, , ,

1 Comment

  • Ik ga even al je zwemstukken lezen, want ik doe deze zomer mee aan een zwemloop, maar ik heb totaal geen verstand van zwemmen! Leuk dat je daarover schrijft!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *