Zwemmen: een HIIT sessie

Je weet dat zwemmen een goede full body workout is toch? Banen zwemmen lijkt sommige sporty’s eindeloos saai. De lijnen, tegels en andere zwemmers schuiven aan je voorbij terwijl je baan na baan aflegt. Toe aan wat afwisseling? Je kunt van je zwemtraining prima een eenvoudige maar effectieve HIIT training maken.

>> Waarom zwemmen zo’n goede full body workout is

Warming up
Warm rustig op door 10 minuten in een comfortabel tempo banen te zwemmen. Beheers je de borstcrawl? Wissel dan een beetje af tussen borstcrawl en schoolslag zodat je alle spieren goed gebruikt. Oké, tijd om aan de HIIT set te beginnen!

HIIT drill met klok
In de meeste zwembaden staat een klok waarop je de secondes kunt zien. Deze gebruik je voor je training. Zwem 30 seconden in een hoog tempo. Push it! Na 30 seconden zwem je rustig door en gebruik je 1 minuut om al zwemmend weer op adem te komen. Dit noemen we ‘actief herstel’. Zit je minuut erop? Dan ga je weer  30 seconden in de sprintmodus! Wissel dit af voor 15 tot 20 minuten. Zwem daarna nog heel rustig 5 tot 10 minuten uit zodat je hartslag weer omlaag gaat en je spieren lekker ‘los’ worden.

HIIT drill zonder klok
Staat of hangt nergens een klok in het zwembad? Dan doe je deze workout per baan. Zwem 1 baan in een hoog tempo en daarna 1 baan heel rustig. Wissel dit af voor 15 tot 20 minuten. Je kunt het ook per halve baan doen, om in het begin te wennen aan het hoge tempo. Je zwemt dan dus een halve baan in sprintsnelheid en een halve baan rustig door. Ook na deze drill zwem je nog heel rustig 5 tot 10 minuten uit.

Rustig opbouwen
Vergis je niet, dit zijn pittige workouts! Is het in het begin nog te zwaar? Bouw het dan rustiger op. Begin met 5 minuten en doe elke week een 1 of 2 minuten erbij totdat je het 15 minuten kunt volhouden. Vergeet je warming up en cooling down niet!

Happy HIIT-swimming!

zwemmen_1

Meer zwemtips:
Zwemtip 1: basishouding
Zwemtip 2: benen
Zwemtip 3: borstcrawl
Tips voor het perfecte badpak

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

2 Comments

  • Hoi. Ik ben vandaag begonnen met deze training. Hoe vaak per week is het nodig om resultaat te zien? Ik wil ongeveer 8 kg kwijt.
    Alvast bedankt.

  • Hi Sandy, Dat is heel persoonlijk en ligt eraan wat je verder nog doet (qua sporten) en wat je eet uiteraard. Afvallen is namelijk altijd een kwestie van meer verbranden (verbruiken) dan dat je tot je neemt. Met een intensieve zwemtraining verbrandt je zo’n 300 calorieën per half uur. Dit is een gemiddelde (want is afhankelijk van gewicht en zwemtempo) maar is een richtlijn die je kunt aanhouden. (Twee tot) drie keer week zwemmen (naast eventueel andere sporten of andere manieren van bewegen (bijvoorbeeld wandelen, krachttraining, yoga, etc.)) geeft het beste resultaat qua conditie en spierversteviging. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *