Zwemmen op vakantie: 5 tips

Je kunt je vakantiebestemming prima ontdekken op je hardloopschoenen om lekker fit te blijven. Is dat niks voor jou? Neem een verfrissende duik voor een fijne zwemsessie en je hebt gelijk een full body workout te pakken. Bovendien is op veel vakantiebestemmingen het water aantrekkelijker om een duik in te nemen dan in Nederland. Met deze vijf tips ga je voor een paar fijne holiday swims!

1. Don’t push it
Zwemmen is behoorlijk intensief. Zeker wanneer je niet vaak zwemt, moet je het rustig opbouwen. Een half uurtje is dan al een pittige workout! Zwem niet teveel achter elkaar en pak wat rust tussendoor. Take it easy!

2. Get in gear
Traveling light wordt wel heel gemakkelijk. Voor zwemmen heb je niet veel nodig en dat is op vakantie best handig. Maar kies wel voor de juiste spullen! Een strapless bikini is echt een no-go als je niet wilt dat het bovenstukje onder je kin hangt na een paar meter. Kies voor een sportbikini (hallo handige koordjes!) of badpak. In het buitenland is soms een badmuts verplicht en zo’n cap past er makkelijk bij in je koffer.

3. The heat is on
Zon, zee en strand, je wordt al warm als je er aan denkt. Tijdens een goede zwemsessie krijg je het nóg warmer. Je zweet flink ook al heb je dat in het water minder snel door. Na het zwemmen gebeurt er hetzelfde met je lijf als na elke andere training: je koelt af. Kortom: voor je het weet sta je in fancy sportbikini te klappertanden op het warme zand. Zorg dus dat je iets warms bij je hebt om aan te trekken na je workout.

4. Safety first
Ga niet alleen! Het lijkt misschien wat overdreven, maar je telefoon pakken om iemand te bellen kan niet in het water. Sleur je reisgenoot mee om mee te zwemmen of vanaf de kant een oogje in het zeil te houden. Wellicht logisch, maar je zou niet de eerste zijn die zichzelf overschat: zwem niet verder heen dan je ook terug denkt te kunnen. Zwem je in buitenwater? Check hoe de stroming is en zwem eerst tegen de stroom in. Anders wordt het zeker een zware terugweg. En zwem zoveel mogelijk langs de kant. Ga nooit te ver het open water in. Check de regels en de borden ter plaatse. Vaak wordt aangegeven of de waterkwaliteit in orde is en waar het precies toegestaan (en veilig!) is om te zwemmen.

5. Have fun
Het belangrijkste? Have fun! Nu helpt het al als je je reisgenoot mee het water in krijgt, maar daag jezelf ook uit er een speelse training van te maken. Kies ijkpunten op de kant (bomen, strandpalen, ijscokarren) en maak opdrachtjes voor jezelf met bijvoorbeeld tempowisselingen. Neem de tijd om te rusten en om je heen te kijken. Geniet van de omgeving en dat je buiten in de zon zo’n heerlijke actieve plons kunt maken!

Ga jij voor een swim workout op vakantie?

foto(74)

Tags from the story
, ,

1 Comment

  • Zeker weten ga ik voor eens wil workout! Liefst lekker vroeg dan is het nog niet zo drukjes! ✌️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *